SAK:n päälakimies: Liiton jäsenyys on perusoikeus

SAK:n päälakimies Timo Koskinen on huolissaan tiedoista, joiden mukaan työnantaja olisi kieltänyt työntekijää liittymästä ammattiliittoon.
27.03.2013 12:46
Timo Koskinen

– Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus ovat Suomen perustuslaissa määritettyjä oikeuksia. Suomi on myös ratifioinut Kansainvälisen työjärjestön ILOn järjestäytymisoikeutta koskevan yleissopimuksen, jonka mukaan työntekijät voivat vapaasti liittyä ammattiliittoihin, Koskinen muistuttaa.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n mukaan kuljetusyrittäjä olisi työsopimuksessa kirjallisesti kieltänyt työntekijää liittymästä ammattiliittoon. Sen sijaan työsopimuksen ehdoissa vaadittiin työntekijää liittymään Yleisen työttömyyskassan YTK:n jäseneksi.

Timo Koskisen mukaan tapaus ei ole ainutlaatuinen.

– Tiedossani on useita tapauksia, jossa työntekijän on pakko olla jäsenmaksunsa itse tilittävä jäsen, koska hän ei uskalla ilmoittaa työnantajalle ammattiliiton jäsenyydestä. En kuitenkaan muista aikaisemmin törmänneeni tapaukseen, jossa työnantaja nimenomaan kirjallisesti kieltäisi liittymästä liittoon.