SAK haluaa koulutusoikeuden kaikille

SAK:n edunvalvontajohtaja Nikolas Elomaa pitää tärkeänä, että raamisopimukseen sisältyvä koulutusoikeus koskee toteutuessaan kaikkia työntekijöitä yrityksen koosta tai henkilöstöryhmästä riippumatta. Elomaa huomauttaa, ettei Elinkeinoelämän keskusliitolla EK:lla ole yksinoikeutta koulutusoikeutta koskevan raamisopimuskirjauksen tulkintaan.
14.01.2013 11:34
Nikolas Elomaa

– Olisi tärkeää, että neuvotteluja koulutusoikeudesta voitaisiin jatkaa. Mahdollisen neuvottelutuloksen on kuitenkin noudatettava raamisopimuksen kirjauksen lähtökohtia. Tämä luottamusta romuttanut asia pitäisi saada sovittua jollain tavalla, jotta pystyttäisiin edes miettimään uusia vaikeita sopimuspuolen ratkaisuja, Nikolas Elomaa sanoi Ylen aamu-tv:n haastattelussa maanantaina.

Työntekijöiden koulutusoikeus oli keskeisessä osassa, kun raamisopimus hyväksyttiin työntekijä- ja työnantajajärjestöjen välillä marraskuussa 2011. Koulutusoikeudesta saatiin viime syksynä aikaan neuvottelutulos, mutta EK hylkäsi neuvottelemansa sovun viime metreillä.

Palkkojen jäädyttäminen ei ole realistinen vaihtoehto

EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies esitti lauantaina Ylen Ykkösaamussa työntekijöiden palkankorotusten pitämistä nollassa. Häkämiehen esityksiä lähetyksessä kommentoinut SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly ei pidä palkkojen jäädyttämistä realistisena, vaan palkkaratkaisulla pitäisi turvata työntekijöiden ostovoima.