Arvo järjestäytyy

Suomessa järjestäytymisaste on maailman toiseksi korkein: vain Islannissa kuulutaan useammin liittoon.
20.09.2013 10:20
ARVO

Eija Harjula– Isommilla työpaikoilla on ay-rakenne kunnossa ja siellä on lähes aina joku, jonka työnkuvaan edunvalvonta kuuluu. Pienillä työpaikoilla asiat ovat usein toisin. Ei siellä välttämättä ole luottamusmiestä tai työsuojeluvaltuutettua, SAK:n järjestöpäällikkö Eija Harjula sanoo.

Järjestäytymisaste – siis se, kuinka moni todella kuuluu liittoon – vaihtelee ikäluokittain. Vaikka pienen prosentin tippumisen liiton pussiin huomaisi vain palkkanauhasta, monelle nuorelle jäsenmaksu on suurin syy jättää jäsenhakemus tekemättä. Ilmiö johtuu usein tietämättömyydestä.

– Jos tietää, mitä maksusta saa oikeasti vastikkeeksi ja miten verovähennysjärjestelmä toimii, hinta-laatu-suhteen ymmärtää paremmin.

– Tietämättömyys on haaste liitoille, työpaikan luottamusmiehille ja koko ay-liikkeen rakenteelle. Liitto ei kuulu arkipäivään eikä heilauta nuorten arkielämää – ennen kuin tulee joku kolaus, Eija Harjula kertoo.

Syksyn ensimmäisessä Arvossa päästään jääkiekkokaukaloon, leipomoon ja vankilaan. Lehden lukemalla selviää myös, kenen mielestä keski-ikä on surkuhupaisaa, koska lureksit eivät enää mene jalkaan.

SAK Nuorten Facebook-sivulla äänestetään Maailmankaikkeuden tyhmintä kysymystä. Arvossa on ilmestynyt Tyhmä kysymys -palsta sen ensimmäisestä numerosta lähtien, ja nyt selvitetään, mikä on kysymyksistä tyhmin. Myös omia kysymyksiä saa ehdottaa. Maailman tyhmin kysymys -kisaan osallistuneiden kesken arvotaan tyhmiä palkintoja.