Espanja supistaa tuntuvasti irtisanomiskorvauksia

15.02.2012 14:57

Espanjan uusi oikeistohallitus helpottaa irtisanomista rajoittamalla irtisanomiskorvauksia merkittävästi. Hallitus uskoo, että uudistus parantaa työllisyyttä, koska se vähentää yritysten pelkoja palkata uusia työntekijöitä.

Espanjassa kärsitään tällä hetkellä EU-alueen korkeimmasta työttömyysasteesta. Se on kohonnut 23 prosenttiin.

Ay-liike osoittaa mieltään 19.2.

Johtavat ammatilliset keskusjärjestöt UGT ja CC.OO (Työläiskomissiot) arvostelevat hallituksen linjausta ankarasti ja sanovat sen päinvastoin heikentävän työllisyyttä. Irtisanomiskorvausten supistaminen lisää irtisanomisia, järjestöt varoittavat. Ne järjestävät sunnuntaina 19. helmikuuta ympäri Espanjaa mielenosoituksia työsuhdeturvan heikennyksiä vastaan.

Uudet määräykset alentavat irtisanomiskorvaukset 20 päivän palkkaan työvuotta kohti, kun irtisanominen johtuu taloudellisista syistä. Aiemmin korvauksena oli maksettava 45 päivän palkka työvuotta kohti.

Jos irtisanomisen perusteena eivät ole yrityksen taloudelliset ongelmat, irtisanottavalle on maksettava 33 päivän palkka työvuotta kohti. Irtisanomiskorvauksia pienentävät myös korvauksen ylärajan alentaminen.

Espanjan työnantajat ovat vuosia vaatineet irtisanomiskorvausten pienentämistä.

UGT ja CC.OO pitävät hallituksen ratkaisua pahana takaiskuna neljännesvuosisadan harjoitetulle kolmikantaiselle yhteistyölle. Hallitus päätti uudistuksesta yksin sen jälkeen, kun työmarkkinajärjestöt eivät löytäneet neuvotteluissaan työsuhdeturvan muuttamiseksi yhteisymmärrystä.