ILO: Ruotsin Laval-laki on ristiriidassa ILOn perussopimusten kanssa

Kansainvälinen työjärjestö ILO arvostelee kovin sanoin Ruotsin niin sanottua Laval-lakia. ILOn mukaan se loukkaa ILOn perussopimuksissa määriteltyä yhdistymis- ja neuvotteluoikeutta. ILOn asiantuntijakomitea otti kantaa asiaan sen vuoksi, että ammatilliset keskusjärjestöt LO ja TCO valittivat ILOlle Laval-laista vuonna 2010.
28.02.2013 09:39
SAK
ILOn pääkontori Genevessä

Lausunnossaan ILO kehottaa Ruotsia muuttamaan lainsäädäntöään, jotta se ei rajoittaisi ay-järjestöjen mahdollisuuksia painostaa työtaistelulla ulkomaisia yrityksiä kollektiiviseen työehtosopimukseen. Lisäksi Ruotsin hallituksen on ILOn mielestä korvattava Ruotsin rakennustyöläisten ja sähköasentajien liitoille yhteensä yli 300 000 euron maksut, jotka liittojen oli maksettava vahingonkorvauksena ja oikeudenkäyntikuluista latvialaiselle rakennusyhtiölle Lavalille.

LO:n juristi Claes-Mikael Jonsson pitää ILOn kannanottoa ”hyvin ilahduttavana viestinä”. Hänen mukaansa ILOn arvostelu on niin jyrkkää, että samantapaista kieltä ILO on tavallisesti käyttänyt Keski-Afrikan ja Burman diktatuureja vastaan.

LO:n ja TCO:n puheenjohtajat Karl-Petter Thorwaldsson ja Eva Nordmark odottavat, että Ruotsin hallitus kutsuu osapuolet koolle kuulemaan, miten hallitus aikoo reagoida ILOn lausuntoon.

Laval-kiista alkoi vuoden 2004 lopulla. Silloin rakennustyöläisten liitto Byggnads määräsi Lavalin saartoon, koska se ei noudattanut työmaallaan Ruotsissa alan ruotsalaisen työehtosopimuksen määräyksiä. EY-tuomioistuin antoi joulukuussa 2007 Ruotsille suosituksen, joka myötäili Lavalin kantaa kiistassa. Se johti Ruotsin lainsäädännössä ILOn nyt arvostelemiin muutoksiin.

Juhani Artto

Lue myös:
Laval-tuomio vaarantaa ruotsalaisten työehtosopimusten aseman (7.12.2009)