Latvialainen rakennusyhtiö polkee palkkoja Ruotsissa

20.12.2004 09:49
Ruotsin Byggnads kampanjoi tänä vuonna palkkadumppausta vastaan

Ruotsin rakennustyöläisten liitto on pannut saartoon latvialaisen rakennusyhtiön Laval un Partnerin kolme työmaata. Syynä ovat tiedot, joiden mukaan yhtiö maksaa Ruotsin rakennusalan työehtosopimuksen määräykset raskaasti alittavia palkkoja latvialaisille työntekijöilleen.

Laval un Partneri -yhtiö on puolustautunut väittämällä maksavansa 13 600 kruunun (1 500 euron) kuukausipalkkoja, mikä ylittäisi 12-kertaisesti Latvian vähimmäispalkan. Rakennustyöläisten liitto pitää väitettä perättömänä ja syyttää yritystä työntekijöidensä pelottelemisesta niin, että he ovat peruneet aiempia puheitaan ja alkaneet antaa palkoistaan vääriä tietoja.

Asiantuntijoiden mukaan kiistan lopputuloksella tulee olemaan suuri merkitys, koska siitä tulee ulkomaisten yhtiöiden asemaa Ruotsin työmarkkinoilla ja suhdetta työehtosopimuksiin määrittelevä ennakkotapaus. Työtuomioistuimen odotetaan antavan tuomionsa asiassa tänään maanantaina.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi