Lentoliikenteen työtaistelu laajenee

SAK:laiset lentoliikenteen ammattiliitot laajentavat työtaistelutoimiaan. Toimien taustalla ovat kiistat Finavian maapalvelu- ja matkustamotyöntekijöihin soveltamista työehtosopimuksista.
27.03.2015 16:27
Kuopion lentoaseman matkatavarahihna

Ilmailualan Unionin IAU:n mukaan Finavia ei noudata Norwegianin ja Ryanairin kaltaisten halpalentoyhtiöiden maapalvelutyössä alan yleissitovaa työehtosopimusta. Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY puolestaan arvostelee Finaviaa siitä, että yhtiön charter-liikennettä harjoittaville halpalentoyhtiöille vuokraamiin matkustamotyöntekijöihin ei sovelleta matkustamotyön yleissitovaa työehtosopimusta.

IAU:n työtaistelu kohdistuu Finavian ja Airpron matkatavaran ja rahdin käsittelyyn. Liitto pysäyttää niiden käsittelyn lentoasemilla muutamien tuntien ajaksi tiistaina 14. ja keskiviikkona 15. huhtikuuta. Myötätuntotoimena IAU pysäyttää matkatavaran käsittelyn samoina päivinä myös Aviatorin, Swissportin ja RTG:n osalta.

Lisäksi IAU keskeyttää Norwegianille tarjottavat maapalvelut Aviatorissa useiksi tunneiksi niin ikään 14. ja 15. huhtikuuta. Blue1:n, Finnairin ja Flyben liikenne on sen sijaan rajattu kokonaan liiton työtaistelujen ulkopuolelle.

SLSY ilmoitti jo aikaisemmin järjestävänsä ensi keskiviikkona seitsemän tuntia kestävän lakon. Lakko koskee Helsingistä lähtevää liikennettä, jonne Finavia ja Airpro vuokraavat matkustamohenkilökuntaa. Tänään liitto ilmoitti vastaavista uusista työnseisauksista 14. ja 15. huhtikuuta.

Lisätietoja lentoliikenteen työtaistelutoimista löytyy IAU:n nettipalvelussa.

Jäänmurtajalakon sovittelu kesken

SAK:laisen Suomen Merimies-Unionin ja STTK:laisen Suomen Konepäällystöliiton jäänmurtajia ja monitoimimurtajia koskevaa lakkoa on perjantaina selvitelty valtakunnansovittelija Minna Helteen johdolla. Lakko on jatkunut yli kaksi viikkoa.

Jos sopua ei saada aikaan, aloittavat liitot merenkulun ulkomaanliikennettä koskevat tukitoimet kiirastorstaina 2. huhtikuuta.

Jäänmurtajia koskeva työehtosopimus päättyi helmikuun lopussa. Lakon taustalla on Merimies-Unionin ja Konepäällystöliiton mukaan se, ettei Arctia Shipping ole suostunut neuvottelemaan jäänmurtoa koskevan työehtosopimuksen muuttamisesta yleissitovaksi.

Jäänmurtajalakon tilannetta seurataan Merimies-Unionin nettisivuilla.