SAK:n Matti Huutola: Tukilakot eivät ongelma Suomessa

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola korostaa, että Suomessa on tukilakkoja vain vähän.
26.11.2013 10:51
Matti Huutola

Yleensäkin lakot ovat vähentyneet dramaattisesti viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana: kun 1970-luvulla työtaisteluita oli vuodessa keskimäärin 1 420, oli vastaava määrä 2010-luvun alussa reilusti alle kaksisataa.

Jos työntekijä- ja työnantajaliitto eivät pääse sopuun työehdoista, ammattiliitto voi ilmoittaa työtaisteluista. Toimia voidaan tehostaa pyytämällä tukea naapuriliitoista.

– Kuljetusliittojen tukilakkoilmoituksissa oli kyse työnantajan poikkeuksellisista toimista, joista se ei neuvotellut työntekijöiden kanssa. Tilanteelta olisi vältytty, jos Elinkeinoelämän keskusliitolla olisi ollut kiinnostusta saada koko kuljetusala mukaan keskitettyyn työmarkkinaratkaisuun, Huutola huomauttaa.

Huutolan mukaan sovittelujärjestelmä toimii nykyisellään hyvin. Valtakunnansovittelija avustaa osapuolia, jotka eivät muuten pääse sopuun työehdoista.

Työllisyys- ja kasvusopimuksessa sovittiin, että työmarkkinaosapuolet aloittavat neuvottelut neuvottelujärjestelmän kehittämisestä.

– Kehittämistyössä on otettava huomioon myös se, että tällä hetkellä työnantajat voivat maksaa liian pieniä palkkoja ilman rangaistusta, Huutola tähdentää.