Pikaruokaloiden työntekijät vaativat parempaa palkkaa USA:ssa

Korkeampi minimipalkka ja oikeus järjestäytyä ammattiyhdistykseksi ovat pikaruokaloiden työntekijöiden vaatimusten kärjessä. Mielenosoitukset ja yhden päivän lakot ovat levinneet syksyn aikana ympäri Yhdysvaltoja.
05.12.2014 09:39 karhu admin
Pikaruoka-alan työntekijät ovat osoittaneet mieltään ja lakkoilleet ympäri Yhdysvaltoja.

Burger Kingin keittiössä työskentelevä Carlos Robinson haluaa palkankorotuksen. Hän on ollut jo kuusi vuotta töissä alalla minimipalkalla, joka on pysynyt samana vuodesta 2009 lähtien.

− Palkallani ei tule toimeen. Haluaisin tehdä 40-tuntisia työviikkoja, mutta saan vain 28 viikkotuntia. Tuntipalkkani on 7,25 dollaria (5,69 euroa). Minulla on perhe, jota yritän elättää tällä palkalla. Mutta eihän se onnistu.

Robinson kertoo haluavansa osallistua aktiivisesti kampanjointiin sellaisen palkan puolesta, että sillä tulee toimeen. Kaikilla pitäisi olla oikeus siihen, hän perustelee.

Amerikkalaiset matalapalkka-alojen työntekijät ovat yhdistyneet ennen näkemättömällä tavalla vaatimaan korkeampaa minimipalkkaa ja parempia etuja. Nykyisellä minimipalkalla on lähes mahdoton elää missään päin Yhdysvaltoja.

Obamalta tukea vaatimuksille

Liittovaltion asettama minimituntipalkka on 7 dollaria 25 senttiä tunnissa. Esimerkiksi pikaruokaravintoloissa ja kaupan alalla maksetaan yleensä minimipalkkaa. Osavaltiot ja kaupungit voivat asettaa oman minimipalkkansa. New Yorkissa astui juuri voimaan määräys, joka nostaa kymmenien tuhansien työntekijöiden tuntipalkan 13 dollariin eli noin 10 euroon. Määräys koskee kuitenkin vain yrityksiä, jotka toimivat joko kaupungin omistamissa tai kaupungin tukea saavissa rakennuksissa. Päätöstä kritisoivat uskovat kaupungin menettävän nopeasti suuren määrän vuokralaisia.

Palkka on nyt kuitenkin noususuunnassa, sillä asia on esillä kaikkialla Yhdysvalloissa. Presidentti Barack Obama ajaa liittovaltion minimipalkan nostoa, mutta lainsäätäjät eivät ole yhtä mieltä asiasta. Obaman tavoite on 10,10 dollaria. Presidentti sanoi aiemmin syksyllä, että Amerikka ansaitsee palkankorotuksen. Hän pyysi lainsäätäjiä antamaan sen amerikkalaisille.

McDonaldsin työntekijät kärkijoukossa

New Yorkin pikaruokaravintoloista sai alkunsa liike nimeltä Fight for 15 joka kampanjoi 15 dollarin eli 11,78 euron tuntipalkan puolesta. McDonaldsin työntekijät olivat joukon kärjessä, kun alalla järjestettiin ensimmäinen yhden päivän lakko. Sen jälkeen liike alkoi levitä niin, että seuraavana vuonna yhden päivän lakko järjestettiin seitsemässä kaupungissa.

Tämän vuoden syyskuussa järjestettyyn lakkoon osallistui pikaruokaravintoloiden työntekijöitä 150 kaupungissa ja tukilakkoja järjestettiin Yhdysvaltojen ulkopuolella 33 maassa.

Ammattiliitto antaa taustatukea

Mary Key HenryKahden miljoonan jäsenen ammattiliitto SEIU eli Service Employees International Union on antanut taustatukea pikaruoka-alan työntekijöille, vaikka he eivät kuulukaan järjestöön. Pikaruoka-alalla ei ole ammattiliittoa, sillä Yhdysvaltain monimutkaisten ammattiliittolakien mukaan alan työntekijöillä ei ole oikeutta järjestäytyä ammattiliitoiksi.

SEIU:n puheenjohtaja Mary Kay Henry on itse osallistunut moniin mielenosoituksiin, joissa pikaruokaravintoloiden työntekijät vaativat palkankorotusta.

− Työtätekevät amerikkalaiset eri puolilla maata ovat synnyttäneet uuden liikkeen pyrkien yhdistämään talouden ja demokratian tavalla, joka toimisi kaikkien eduksi eikä vain kaikkein rikkaimpien. Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden täytyy kulkea käsi kädessä talouselämän kanssa, jotta kansakuntamme voisi menestyä.

Mary Kay Henryn mukaan kampanja on tuottanut tulosta. Washingtonin osavaltiossa Seatlessa 15 dollarin minimituntipalkasta on jo tehty päätös ja monissa muissa kaupungeissa asia on vireillä.

Liikealan työnantajia edustavat ryhmät vastustavat minimipalkan nostoa, koska niiden mielestä se olisi haitaksi talouselämälle ja lopulta pahiten kärsimään joutuisivat työntekijät. Franchising-yrittäjiä, eli esimerkiksi McDonalds-ravintoloiden omistajia edustavan järjestön johdon mukaan koko kampanjan takana on ammattiliitto SEIU:n yritys kasvattaa jäsenmääräänsä.

Merja Laakso, USA