Etelä-Koreassa lakkoillaan työolojen heikentämistä vastaan

Sadattuhannet työntekijät osallistuivat päivän yleislakkoon huhtikuun lopulla vastustaakseen hallituksen suunnittelemia työolojen huononnuksia. Lakko huipentui kymmenientuhansien ay-jäsenten mielenosoitukseen Soulin keskustassa.
06.05.2015 09:39
Soulin keskustaan kerääntyi kymmeniä tuhansia mielenosoittajia.

Lakon takana oleva ammattiliittojen keskusjärjestö KCTU sanoo, että hallituksen ajama työreformi tekisi erottamiset helpommiksi, alentaisi palkkoja ja lisäisi silpputyötä. Järjestö vaatii hankkeen perumista.

KCTU vastustaa myös hallituksen aikeita julkisen alan eläkesäädösten muuttamiseksi. Sen mukaan ne huonontaisivat eläkkeitä.

Maan vähimmäispalkka on nyt 4,80 euroa tunnilta. KCTU laskee sen olevan alle perheettömän yksin asuvan elinkustannusten. Järjestö vaatii sen nostamista 8,60 euroon tunnilta.

Lakolla vaaditaan myös yhtäläistä lain suojaa kaikille työntekijöille. Keskusjärjestön mukaan alle viiden työntekijän yrityksissä työskentelee 3,5 miljoonaa ihmistä, joita työlait eivät suojaa. Lyhytaikaisissa työsuhteissa olevilta puuttuu ammatillinen järjestäytymis- ja sopimisoikeus. Sama koskee vuokratyöläisiä sekä yrittämiseksi naamioitua työtä tekeviä.

Julkisen alan työntekijöillä ei Etelä-Koreassa ole oikeutta lakkoon, mutta heitä osallistui siihen KCTU:n mukaan 60 000. Maan työvoimaministeriö ilmoitti luvuksi 34 000. Kaavaillut eläkemuutokset iskisivät kipeästi erityisesti julkisen sektorin työntekijöihin.

Etelä-Korean hallitus pitää lakkoa ja mielenosoitusta laittomina sekä lupaa laajoja rangaistuksia osallistuneille opettajille sekä muille julkisen sektorin työntekijöille.

Lakossa oli 270 000 työntekijää 2 800 työpaikalta. KCTU:n puheenjohtaja Han Sang-gyun sanoo, että lakot jatkuvat touko- ja kesäkuussa ellei sopimukseen hallituksen kanssa päästä.

Näin lakosta ja mielenosoituksista kerrottiin korealaisessa uutislähetyksessä.

Heikki Jokinen