Tehdasturman uhrit vailla korvauksia

Bangladeshin tuhoisan Rana Plazan onnettomuuden uhrit odottavat edelleen korvauksia. Tunnettuja vaatemerkkejä vaaditaan vastuuseen ja noudattamaan antamiaan lupauksia.
08.04.2014 15:42
Bangladeshin tekstiiliteollisuus työllistää noin neljä miljoonaa ihmistä.

Viime vuoden huhtikuun 24. päivä Bangladeshin pääkaupungissa Dhakassa elettiin kauhun hetkiä. Kaupungin Rana Plazan tekstiilitehtaan katto romahti, 1 138 työntekijää kuoli ja yli 2000 loukkaantui – suuri osa vakavasti. Kyse on yhdestä maailman tuhoisimmasta tehdasonnettomuudesta.

Onnettomuuden vuosipäivän lähestyessä Suomen Puhtaat vaatteet -verkoston Maksa pois! -kampanja muistuttaa onnettomuudessa kuolleiden omaisille ja vammautuneille luvatuista korvauksista. Ne ovat edelleen maksamatta.

– Isot kansainväliset vaatetusyritykset näyttävät luottavan siihen, että ihmisten muisti olisi lyhyt eivätkä kuluttajat muistaisi, mitä tapahtui Bangladeshin vaatetustehtaalla vuosi sitten, toteaa SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Auli Korhonen.

– Tällaiselta ajatukselta ei voi välttyä, kun katsoo listaa kansainvälisistä suuryrityksistä, jotka välttelevät vastuutaan maksaa korvauksia tehdaspalossa vammautuneille ja henkensä menettäneiden omaisille. Bangladeshin kaltaisessa maassa ei ole sosiaaliturvaa, jonka kautta ihmiset voisivat saada korvauksia.

Aika lunastaa lupauksia

Avustus- ja korvausrahaston perustamisesta sovittiin Rana Plazan tekstiilejä ja vaatteita alihankkivien yritysten kanssa heti onnettomuuden jälkeen. Aloitteen asiasta tekivät kansainväliset ammattiliitot.

Tähän mennessä vasta noin puolet yrityksistä on sitoutunut rahalliseen avustukseen. Maksa pois! osana kansainvälistä Clean Clothes -kampanjaverkostoa kehottaa vaatealan brändejä, kuten Benettonia, myöntämään korvausvastuunsa ja noudattamaan julkista lupaustaan. Rahastoon tarvitaan 40 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

– On uskomatonta ja surullista, miten piittaamattomasti suuryritykset kuvittelevat voivansa toimia toisella puolen maapalloa, Korhonen painottaa.