Työnantajat kiistävät ILOn sopimuksen takaaman lakko-oikeuden

Parhaillaan käynnissä oleva Kansainvälisen työjärjestön ILOn työkonferenssi on ajautunut poikkeukselliseen kiistaan. Työnantajapuoli on konferenssissa yllättäen ilmoittanut, ettei lakko-oikeus heidän mielestään sisälly ILOn järjestäytymisoikeutta koskevaan yleissopimukseen nro 87.
04.06.2012 16:53
ILOn pääkonttori Genevessä

Vakiintunut ILOn valvontakäytäntö on vahvistanut sen, että vuonna 1948 hyväksytty yleissopimus nro 87 (pdf) pitää sisällään lakko-oikeuden. ILOn riippumaton asiantuntijakomitea pitää lakko-oikeutta olennaisena osana kyseistä yleissopimusta.

Työnantajapuoli ilmoitti kannastaan työkonferenssin applikaatiokomiteassa, joka käsittelee ILOn yleissopimusten ja suositusten käytännön soveltamista. Työnantajat eivät ole suostuneet ottamaan komitean käsittelyyn sellaisia tapauksia, joissa kyse on työntekijöiden lakko-oikeudesta. Lakko-oikeus on työnantajien edustajien mukaan puhtaasti kansallinen asia.

Lakko-oikeus on työelämän ihmisoikeus

Työntekijöiden edustajat pitävät työnantajien tulkintaa käsittämättömänä.

- Työntekijöiden lakko-oikeus on olennainen osa työelämän ihmisoikeuksia. Lakko-oikeuden kiistäminen heikentäisi olennaisesti työntekijöiden järjestäytymisoikeutta, SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen sanoo.

Katja Lehto-Komulaisen mukaan tilanteen tekee poikkeukselliseksi sekin, että samaan aikaan toisessa työkonferenssin kolmikantaisessa komiteassa on hyvässä hengessä keskusteltu myös järjestäytymisoikeudesta, eikä työnantajapuoli ole kiistänyt lakko-oikeutta.

- Applikaatiokomitean pitäisi käsitellä mm. Valko-Venäjän ammattiyhdistysoikeuksien tilannetta. Komitea kokoontuu vielä tänään klo 17 Suomen aikaa puimaan tilannetta, mutta on mahdollista, ettei se pysty työnantajien luoman lukkotilanteen takia tekemään normaalia työtään, Lehto-Komulainen toteaa.

ILOn kansainvälinen työkonferenssi kokoontuu vuosittain Genevessä. Suomesta konferenssiin osallistuu valtioneuvoston nimittämä kolmikantainen valtuuskunta. Valtuuskunnassa työntekijävaltuutettuna on SAK:n Katja Lehto-Komulainen.

Katja Lehto-Komulaisen blogi Geneven kokouksesta

Akavan Jenni Karjalaisen blogi Geneven kokouksesta