IndustriALL Global Union yhdistää teollisuuden työntekijät

Teollisuuden ammattiliittojen edustajat perustavat tänään tiistaina Kööpenhaminassa maailmanlaajuisesti toimivan ay-federaation IndustriALL Global Unionin. Sen päätehtävänä on muodostaa vastavoima monikansallisten yhtiöiden vallalle ja toimia globalisaation nykymallin muuttamiseksi sosiaalisesti oikeudenmukaisemmaksi.
19.06.2012 12:30
JUHANI ARTTO
IndustriALL Global Unionin tunnus

Uuden järjestön perustamista valmisteltiin useita vuosia. Sillä on jäsenjärjestöjä 140 maassa. Jäsenliitoilla on yhteensä 50 miljoonaa jäsentä.

Tiiviissä toimintaohjelmassa hahmotellaan, miten järjestäytymisastetta voidaan kohottaa ja ammattiliittoja vahvistaa. Kamppailu järjestäytymis- ja neuvotteluoikeuksien puolesta kuuluu ydintehtäviin. IndustriALL Global Unionissa epätyyppiset työsuhteet koetaan kovaksi haasteeksi.

Uusi järjestö työskentelee myös taloudellisen ja teollisen kehityksen puolesta. Taloutta ja teollisuutta ohjaavien päätösten on tuettava sosiaalista kehitystä ja edistettävä tasa-arvoa. Työsuojelu on ohjelmassa tärkeällä sijalla.

Kolme federaatiota yhdistetään yhdeksi

IndustriALL Global Union muodostetaan yhdistämällä teollisuuden eri toimialoilla sekä energiasektorilla toimineet kolme kansainvälistä ay-federaatiota. Ne tekivät maanantaina tilaa uudelle järjestölle lopettamalla oman toimintansa. Järjestöt olivat Kansainvälinen metallityöväen liitto IMF, Kansainvälinen Kemian, energian ja kaivosalan työntekijäin liitto ICEM sekä Kansainvälinen tekstiili- ja nahkatyöntekijäin liitto ITGLWF.

Toimintansa lopettaneiden federaatioiden jäsenliitoista tulee IndustriALL Global Unionin jäsenliittoja. Suomesta niitä ovat Metallityöväen liitto, Paperiliitto, Ammattiliitto Pro, Sähköliitto, TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto, Tekniikan akateemiset TEK ja Uusi insinööriliitto.

IndustriALL Global Unionin toimialoja ovat öljy-, kaasu- ja kaivosteollisuus, energiasektori, metalli- ja metallituoteteollisuus, laivanrakennus, auto- ja avaruusteollisuus, kemian-, paperi- ja sahateollisuus, tekstiili-, vaate-, lasi- ja nahkateollisuus sekä ympäristöpalvelut.

Suomalainen Jyrki Raina on ehdolla IndustriALL Global Unionin pääsihteeriksi. Ay-uransa Suomen Kemianliiton lakimiehenä aloittanut Raina on toiminut viime vuodet Kansainvälisen metallityöväen liiton pääsihteerinä.

Lisätietoja IndustriALL:n nettisivuilta www.industriall-union.org