Kolmas sosiaaliturvan leikkauspaketti syventää työttömäksi joutuvien ahdinkoa

Tänään maanantaina tulee voimaan hallituksen kolmas ja kovin leikkauspaketti työttömyysturvaan. SAK:n hallitus muistuttaa, ettei toimeentulon romutus auta uuden työn löytymisessä.
02.09. 12:57
Kuva: Patrik Lindström.

Orpo-Purran hallituksen ansiosidonnaisen työttömyysturvan leikkaukset jatkuvat. Tänään muun muassa ansioturvalle pääsy vaikeutuu ja päivärahaa leikataan jo kahden kuukauden työttömyyden jälkeen.

Kaikkein kovin leikkaus koskee työttömäksi jääviä, kun ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa leikataan 20 prosentilla jo noin kahden kuukauden työttömyyden jälkeen ja vielä viidellä prosentilla kahdeksan kuukauden jälkeen.

– Valtaosa työttömäksi jäävistä ei ehdi löytää uutta työtä kahdessa kuukaudessa. Myös elinkeinoelämästä on viime aikoina todettu ulkomaalaisia työntekijöitä koskevassa keskustelussa, että kolme kuukauttakin on lyhyt aika löytää uutta työtä, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta muistuttaa.

Esimerkiksi 2000 euron kuukausituloilla 1306 euron ansiopäiväraha laskee ensin 1045 euroon kuukaudessa ja lopulta 980 euroon. Työttömyyden pitkittyessä leikkaus on siis 326 euroa kuukaudessa.

SAK:n viime viikolla julkaistun työttömyysbarometrin mukaan merkittävin työttömyyden syy työuran loppupäässä on koettu ikäsyrjintä. Ikääntyneet työntekijät pääsivät nuorempia hakijoita selvästi harvemmin työhaastatteluihin.

– Tämän tiedon valossa onkin järkyttävää, että tänään voimaan tulevat leikkaukset heikentävät erityisesti ikääntyneiden työntekijöiden mahdollisuuksia pysyä työelämässä. Esimerkiksi 57 vuotta täyttäneet ovat voineet päästä aikaisemmin työllistämisvelvoitteen piiriin. Lakimuutoksen jälkeen tämä mahdollisuus poistuu, Eloranta toteaa.

SAK:n hallitus perää hallitukselta tällä viikolla pidettävässä budjettiriihessä tukitoimia työttömien työllistymiseksi.

– Tosin tällä hetkellä näyttää päinvastoin siltä, että työllistymistä tukevat palvelut ovat vain vähenemässä. Työttömien toimeentulon romuttamisen ohella hallitus heikentää monin tavoin myös palveluja työllistymisen tueksi. Etenkin työuran loppupäässä työttömäksi jäävät tarvitsevat tukea työllistymiseen, Jarkko Eloranta huomauttaa.

SAK:n hallituksen mielestä yrityksille pitää olla nykyistä enemmän vastuuta. Superihmisten etsimisen sijaan on aika opetella muokkaamaan työtä työntekijöiden työkykyyn sopivaksi. Varsinkin työuran loppupäässä olevat työntekijät ovat usein sitoutuneita, ja he tuovat mukanaan kyvyn löytää ratkaisuja pitkän kokemuksensa vuoksi.

– Sen sijaan nyt voimaan tulee heikennys, jolla heikennetään 58-vuotiaiden ja tätä vanhempien pitkäaikaistyöttömien toimeentuloa ja palveluita. Jatkossa kuntien velvoite löytää ikääntyneille työttömille töitä poistuu, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sanoo.

Myöskään palkkatuetusta työstä ei lähtökohtaisesti enää kerry työssäoloehtoa. Poikkeuksena ovat alentuneesti työkykyiset tai yli 60-vuotiaat pitkäaikaistyöttömät. Näille ryhmille palkkatukitöistä kertyy edelleen työssäoloehtoa nykyisen mukaisesti.