Tietoa työelämästä nuorille SAK:n kesäduunari-kiertue pidetty Keski-Suomessa

05.03.2015 13:36

Työnantajille vetoomus kesätöiden puolesta

SAK ja sen jäsenliitot jalkautuivat kertomaan nuorille tuleville kesätyöläisille tietoa työelämän pelisäännöistä. SAK:n aluejohtaja Ahti Ruoppila kertoo, että valtakunnallinen Kesäduunari-kampanja alkoi Jyväskylässä maanantaina 2. helmikuuta. Erikoisuutena Jyväskylässä on, että ammattiopiston lisäksi myös lukioissa jaetaan työelämätietoutta. Kesäduunari-päivien aikana 2.-12.2. tavoitettiin Jyväskylässä yli 2000 opiskelijaa.

Rehtoreilta ja opinto-ohjaajilta saadun palautteen myötä kerrattiin opiskelijoille paitsi työelämän oikeuksia, myös velvollisuuksia. Nuoret tarvitsevat hyvät pohjatiedot hakiessaan ensimmäisiä omia kokemuksiaan palkkatyöstä. Työelämässäkin oikeudet ja velvollisuudet kulkevat käsi kädessä, korostaa Ruoppila.

Tiukasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta useimmat työnantajat ovat sitoutuneet palkkaamaan kesätyöntekijöitä. Ruoppila pitää tätä erittäin hyvänä, sillä näin torjutaan syrjäytymisriskiä ja varmistetaan osaavan työvoiman saatavuutta tulevina vuosina. Nuorisotakuun toteutuminen edellyttää myös työnantajilta sitoutumista, muistuttaa Ruoppila.