Euroopan komissio veti pois työtaisteluoikeutta rajoittavan esityksensä

Euroopan komissio on luopunut maaliskuussa 2012 tekemästään ehdotuksesta, jonka toteutuminen olisi käytännössä rajoittanut työtaisteluoikeutta. Euroopan ay-liike tyrmäsi aloitteen tuoreeltaan, ja se kyseenalaistettiin myös kymmenkunnan EU-maan parlamenteissa.
13.09.2012 12:03
JUHANI ARTTO
Euroopan komission Berlaymont-rakennus Brysselissä

Suomessa SAK, STTK ja Akava torjuivat komission esityksen, koska se olisi puuttunut kansainvälisesti hyväksyttyyn työtaisteluoikeuteen.

Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY on tyytyväinen siihen, että komissio on nyt vetänyt pois ehdotuksensa. Järjestö kuitenkin toteaa, että se ei ratkaise ongelmia, joita EY-tuomioistuimen päätökset niin sanotuissa Vikingin ja Lavalin kiistoissa aiheuttavat.

EAY: Sosiaalisilla oikeuksilla oltava etusija

Sen vuoksi EAY ehdottaa komissiota laatimaan esityksen sosiaalipöytäkirjaksi, joka liitettäisiin EU:n sopimuksiin. Se selventäisi sosiaalisten ja taloudellisten oikeuksien suhdetta. Sosiaalipöytäkirjassa on vahvistettava, että yhtenäismarkkinat eivät ole päämäärä itsessään, vaan että ne on luotu parantamaan unionin ihmisten sosiaalista asemaa.

EAY:n mukaan pöytäkirjan on selvennettävä sitä, etteivät taloudelliset oikeudet ja kilpailusäännöt voi olla sosiaalisten oikeuksien yläpuolella ja että ristiriitatilanteessa etusija on annettava sosiaalisille oikeuksille.

Lisäksi pöytäkirjan on tehtävä selväksi, että taloudelliset vapaudet eivät anna yrityksille oikeutta välttää tai kiertää - päämääränään epäreilu kilpailu palkoilla ja työehdoilla - kansallista sosiaali- ja työllisyyslainsäädäntöä ja käytäntöä.

EAY:n pääsihteeri Bernadette Ségol muistuttaa, että Euroopan työtätekevät kansalaiset eivät voi kannattaa Eurooppa-projektia, ellei se merkitse sosiaalista edistystä.