Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palkansaajakeskusjärjestöt eiv…

Uutinen

Palkansaajakeskusjärjestöt eivät hyväksy puuttumista lakko-oikeuteen

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava pitävät mahdottomana hyväksyä Euroopan komission 21.3. julkistamaa ehdotusta, jolla puututtaisiin kansainvälisesti hyväksyttyyn työtaisteluoikeuteen. Palkansaajajärjestöjen näkökulmasta työtaisteluoikeus on perustavanlaatuinen, kansainvälisten sopimusten takaama perusoikeus, jota ei tule rajoittaa. Järjestöt myös muistuttavat, että työrauhaa ylläpidetään ja työtaisteluja vältetään tehokkaimmin työnantaja- ja työntekijäpuolen välisen toimivan vuoropuhelun ja yhteistyön kautta.

Euroopan komissio haluaa määritellä ns. Monti II -asetuksella työtaisteluoikeuden suhteen sijoittautumisvapauteen ja palvelujen tarjoamisen vapauteen. Taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien yhteensovittamisen ongelma on noussut esiin EU-tuomioistuimen jäsenvaltioiden rajat ylittävissä oikeustapauksissa Viking ja Laval.

Palkansaajakeskusjärjestöjen mielestä työtaisteluoikeuden sovittaminen taloudellisiin vapauksiin tarkoittaisi sen reunaehtojen määrittelyä ja tosiasiallista kaventamista. Järjestöt huomauttavatkin, että komission esitys on ristiriidassa kansainvälisen työjärjestön ILOn järjestäytymisvapautta koskevan yleissopimuksen nro 87 kanssa. Työtaisteluoikeus taataan myös Euroopan sosiaalisessa peruskirjassa, Euroopan ihmisoikeussopimusta koskevassa oikeuskäytännössä sekä YK:n taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevassa yleissopimuksessa.

Lähetettyjen työntekijöiden direktiivin täytäntöönpanodirektiiviehdotus on heikko

Komissio antoi 21. maaliskuuta myös esityksen lähetettyjä työntekijöitä koskevan direktiivin toimeenpanodirektiiviksi. SAK:n, STTK:n ja Akavan mielestä esitys on askel oikeaan suuntaan yhdenvertaisuuden edistämiseksi sisämarkkinoilla niin työntekijöiden oikeuksien kuin yritysten kilpailuaseman kannalta erityisesti siihen sisältyvän tilaajavastuun vuoksi.

Järjestöt kuitenkin pitävät ongelmallisena tilaajavastuun puutteellisuutta. Ensinnäkin tilaajavastuu on rajattu vain rakennustoimintaan. Toiseksi tilaajavastuu on rajattu koskemaan ainoastaan seuraavan portaan sopimuskumppania, ei koko alihankintaketjua. Lisäksi ehdotuksen tilaajavastuuta heikentää huomattavasti kirjaus, jonka mukaan yritykset, jotka ovat toimineet huolellisesti, vapautuvat aina tilaajanvastuusta (ns. due diligence -ehto).