Työtuomioistuin määräsi hyvityssakot sopimuksen vastaisesta vuokratyöstä

Työtuomioistuin tuomitsi maanantaina Shell Aviation Finlandin maksamaan Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitolle AKT:lle 3 000 euron hyvityssakon työehtosopimuksen vastaisesta vuokratyövoiman käytöstä. Ratkaisua varten työtuomioistuin oli pyytänyt EU-tuomioistuimelta ennakkoratkaisun.
10.02.2016 13:34
SAK
Lentokonetta tankataan Helsinki-Vantaan lentoasemalla

Kiistan lähtökohtana oli Shell Aviation Finlandin jatkuva vuokratyövoiman käyttö vakituisten ilmailuhuoltomiesten rinnalla lentokoneiden tankkauksessa Helsinki-Vantaan lentokentällä. Työtuomioistuimen mukaan työnantaja ei ollut rajoittanut vuokratyön käyttöä säiliöauto- ja öljytuotealan työehtosopimuksen edellyttämällä tavalla.

Viime maaliskuussa antamassaan ennakkopäätöksessä EU-tuomioistuin totesi, ettei yleissitovan työehtosopimuksen kielto käyttää vuokratyövoimaa pysyväisluonteisesti vakituisen henkilökunnan rinnalla ole EU:n vuokratyödirektiivin vastainen.

Jari Hellsten– Ennakkoratkaisu vahvisti, ettei EU:n perusoikeuksiin kuuluvaa työmarkkinaosapuolten neuvotteluoikeutta voi rajoittaa vuokratyödirektiivillä, AKT:tä EU-tuomioistuimessa edustanut SAK:n lakimies Jari Hellsten toteaa.

Työtuomioistuin tuomitsi myös työnantajaliitto Öljytuote ry:n 4 000 euron hyvityssakkoon valvontavelvollisuuden laiminlyönnistä.

AKT:n solmima yleissitova säiliöauto- ja öljytuotealan työehtosopimus rajaa vuokratyövoiman käytön muun muassa työhuippujen tasaamiseen. Samanlainen rajaus on monissa muissakin SAK:laisten liittojen työehtosopimuksissa. Rajaus perustuu SAK:n ja EK:n väliseen yleissopimukseen.