Lauri Lyly: Nyt punnitaan Nokian vastuullisuus

– Nokian tänään ilmoittamat henkilöstövähennykset ovat järkytys koko Suomelle. Nyt testataan Nokian yhteiskuntavastuu Suomessa. Yrityksen on käytävä todelliset yhteistoimintaneuvottelut henkilöstön kanssa ja tarjottava tuntuvaa apua irtisanottaville, vaatii SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly.
14.06.2012 12:19
SAK
Lauri Lyly

SAK edellyttää, että matkapuhelinvalmistaja Nokia tarjoaa kaikille irtisanottaville uudelleenkoulutusta ja taloudellista tukea. Yhteistoimintaneuvotteluissa on etsittävä yhdessä ratkaisuja, joilla henkilöstövähennyksiä voitaisiin pienentää.

– Nokia on saanut suomalaiselta yhteiskunnalta paljon. Yritys ei voi jättää vain savuavia raunioita taakseen, vaan henkilöstöstä on huolehdittava myös vaikeina aikoina, sanoo Lauri Lyly.

Jatkotoimenpiteet on suunniteltava yhteistyössä työ- ja elinkeinoviranomaisten kanssa. Irtisanomisista kärsiville paikkakunnille on tarjottava riittävät voimavarat rakennemuutoksesta selviämiseen.

Valtion ja aluehallinnon tiivis osallistuminen on välttämätöntä, jotta tukitoimet ovat tehokkaita.

ICT-työryhmä on nyt avainasemassa

Nyt ilmoitetut radikaalit toimenpiteet Nokiassa lataavat entistä enemmän odotuksia juuri aloittaneen ICT-työryhmän työlle. Tämän korkean tason asiantuntijatyöryhmän tehtävänä on valmistella strategia äkillisen rakennemuutoksen vaikutusten lievittämiseksi sekä tieto- ja viestintäteknologiatoimialan uudistamiseksi ja kilpailukyvyn edistämiseksi.

– Nokian nykyinen tilanne on koko Suomen kriisi. Mutta kriisin oikealla hallinnalla voidaan luoda pohjaa tulevalle menestykselle. Tehokkaalla kasvupolitiikalla ja oikein suunnatulla henkilöstön koulutuksella voidaan kylvää siemen uudelle kasvavalle yritystoiminnalle, sanoo puheenjohtaja Lauri Lyly.

Metalliliitto tuomitsee Nokian menettelyn

SAK:n irtisanomistilastot