Nollakorotuksilla ei työpaikkoja säilytetä

Palkankorotuksista luopuminen ei vaikuta työpaikkojen selviytymiseen talouskriisistä. Tätä mieltä on valtaosa SAK:laisten ammattiliittojen luottamushenkilöistä. Peräti 77 prosenttia Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön kyselyyn vastanneista luottamushenkilöistä arvioi, että palkankorotusten suuruudella ei ole merkitystä heidän oman työpaikkansa selviämiseen talouskriisistä.
25.01.2013 09:32
SAK
Makeistehtaalla

Vain prosentti vastaajista uskoo, että nollaratkaisu auttaisi luomaan lisää työpaikkoja. Noin 13 prosenttia ajattelee, että nollaa hipovilla palkankorotuksilla voitaisiin säilyttää nykyiset työpaikat.

Kriittisimmin nollaratkaisuun suhtautuvat teollisuuden luottamushenkilöt. Heistä jopa 84 prosenttia arvioi, että palkankorotusten suuruus ei vaikuta talouskriisistä selviytymiseen.

SAK:n luottamushenkilöpaneeliin vastasi 1 229 luottamusmiestä ja työsuojeluvaltuutettua 10.–20. tammikuuta. Paneelissa kysytään säännöllisesti luottamushenkilöiden mielipiteitä työelämän kysymyksistä tai heidän näkemystään asioiden tilasta omilla työpaikoillaan.

SAK:laiset ammattiliitot edustavat yli miljoonaa suomalaista palkansaajaa.

SAK:n tutkimusasiantuntija Riitta Juntunen, puh. 040 570 4408