Talousjärjestö OECD liittyi Bangladeshin turvallisuussopimukseen

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD tukee Bangladeshin turvallisuussopimusta, kertoo Palvelualojen ammattiliitto PAM nettisivuillaan. Turvallisuussopimus sisältää muun muassa riippumattoman tahon tehtaisiin tekemät turvallisuustarkastukset, pakolliset korjaukset sekä ammattiliittojen pääsyn tekstiilitehtaisiin.
12.06.2013 09:00
Vaateketju H&M on liittynyt turvallisuussopimukseen.

OECD kehottaa hallituksia vaatimaan maissaan toimivia monikansallisia yrityksiä kunnioittamaan ihmis- ja työntekijäoikeuksia läpi hankintaketjun. Useimmat Bangladeshissa vaatteita valmistuttavat yritykset ovat OECD:n jäsenmaista. Myös Suomi on OECD:n jäsen.

Rana Plaza -tehdasrakennuksen romahtaminen Bangladeshissa huhtikuussa vaati yli 1 100 ihmisen hengen. Romahtaneessa rakennuksessa valmistettiin vaatteita muun muassa eurooppalaisille Benettonille ja Mangolle sekä yhdysvaltalaiselle Wal-Martille.

OECD:n vastuullisen yritystoiminnan kansainvälinen foorumi järjestetään Pariisissa 24.–27. kesäkuuta. Bangladeshin tekstiiliteollisuudessa työskentelevien tilanne on esillä foorumissa.

Lisätietoja PAMin nettisivuilta.