Työelämään tutustumista voi pohjustaa pelin avulla
Ylöjärveläisessä Soppeenharjun koulussa on tänä keväänä pelattu ahkerasti SAK:n Työelämäpeliä. Koulun 8B-luokka keräsi pelistä yhteensä reilusti yli 400 000 pistettä. Se oli tuloksellaan kirkkaasti Suomen paras peruskoululuokka.
Soppeenharjun oppilaanohjauksen lehtori Raili Laitinen on hyödyntänyt Työelämäpeliä, kun hän valmentaa oppilaitaan työelämän tutustumisjaksoihin.
– Käymme yhden oppitunnin ajan läpi työelämän pelisääntöjä. Seuraavalla tunnilla oppilaat kertaavat sääntöjä Työelämäpeliä pelaamalla.
Laitinen on ollut iloisesti yllättynyt Työelämäpelin saamasta suosiosta. Oppilaat ovat haastaneet toisiaan kaksintaisteluihin ja pelanneet peliä myös ryhmissä.
Työelämäpelin kysymykset voisivat Raili Laitisen mukaan olla nykyistä vaativampiakin. Lisäksi hän toivoo peliin lisää työelämän arkikäytäntöihin liittyviä kysymyksiä.
– Esimerkiksi työaikojen noudattaminen, sosiaalitilojen siisteydestä huolehtiminen ja oma-aloitteisuus ovat asioita, joita olisi hyvä pelissä käsitellä.
Työelämäpeliä on pelattu jo tuhansia kertoja
SAK julkaisi Työelämäpelin helmikuun alussa. Peliä on kevään aikana pelattu jo yli 6 500 kertaa.
Mobiililaitteilla ja tietokoneilla pelattava Työelämäpeli on suunnattu peruskoulun yläluokkien, ammatillisten oppilaitosten ja lukioiden oppilaille, mutta muutkin ovat tervetulleita sitä pelaamaan. Pelin kysymykset käsittelevät muun muassa työaikaa ja palkkaa, työsopimusta ja työsuojelua.
SAK on palkinnut kolme parhaiten Työelämäpelissä menestynyttä peruskoululuokkaa elokuvalipuilla. Toiseksi eniten pisteitä keräsi joensuulaisen Pataluodon koulun 9B-luokka ja kolmanneksi eniten Soppeenharjun koulun 8C-luokka.