Suomalaisyhtiö PKC Group polkee ay-oikeuksia Meksikossa

07.02.2012 10:06
SAK

Suomalainen pörssiyhtiö PKC Group on lähtenyt Meksikossa suhtautumisessaan ay-liikkeeseen kestämättömälle linjalle. Se on päättänyt allekirjoittaa työehtosopimuksen työnantajien ja hallituksen määräysvallassa olevan järjestön CTM:n kanssa. Allekirjoituksen tarkoituksena on estää työnantajista riippumattoman ammattiliiton vaikutusvallan kasvu työläisten keskuudessa.

Se ilmenee peittelemättömästi toimitusjohtaja Harri Suutarin viestistä Meksikon yksikön henkilöstölle. Kansainvälinen Metallityöntekijöiden Liitto IMF on julkistanut viestin. IMF pitää PKC Groupin menettelyä vihamielisenä Meksikon yksikön työntekijöitä vastaan ja heidän ay-oikeuksiensa polkemisena.

Meksikon vallanpitäjät ovat yhteistoiminnassa työnantajien kanssa koettaneet vuosikymmeniä estää itsenäisen ay-liikkeen voimistumista. Siinä on käytetty avoimesti väkivaltaa ja CTM:n elimiä, jotka ovat vallanpitäjien ja työnantajien määräysvallassa olevien "ay-järjestöjen", niin sanottujen suojeluliittojen, kattojärjestö.

PKC Group toteaa viestissään, ettei työntekijöiden tarvitse huolehtia jäsenmaksuista, koska yhtiö maksaa ne heidän puolestaan suoraan CTM:lle.