Ruotsi rekisteröi tilapäisesti maassa toimivat ulkomaiset yritykset

13.03.2012 14:52
SAK

Ruotsin hallitus valmistelee rekisteriä, johon kootaan tietoja tilapäisesti maassa toimivista yrityksistä. Hallitus aikoo velvoittaa tällaiset yritykset ilmoittautumaan rekisteriin rangaistuksen uhalla, ammatillisen keskusjärjestön LO:n julkaisu Arbetet kertoo.

Suunnitelman mukaan rekisteri parantaa ruotsalaisten ay-järjestöjen mahdollisuuksia olla yhteydessä tilapäisesti Ruotsissa toimiviin yrityksiin ja neuvotella niiden kanssa yritysten Ruotsiin lähettämien työntekijöiden työehdoista. Yritysten on ilmoitettava rekisteriin yhteyshenkilönsä nimi ja yhteystiedot.

Uudistuksen valmistelijat harkitsevat, että uudet määräykset eivät koskisi alle viisi päivää Ruotsissa toimivia yrityksiä. Työsuojeluhallitus pitää mahdollisia lievennyksiä arveluttavina, koska ne heikentäisivät ay-järjestöjen mahdollisuuksia puolustaa ulkomailta Ruotsiin lähetettyjen työntekijöiden oikeuksia.

Kiistaa on myös yhteyshenkilön roolista. LO vaatii, että yhteyshenkilöllä on oltava oikeus neuvotella ja sopia työehdoista. Lisäksi LO pitää tärkeänä, että yhteistyö rekisteri-ilmoituksensa laiminlyöneen yrityksen kanssa olisi rangaistavaa.