Komissio vaatii harjoitteluun lisää laatua – palkattomuuteen ei puututa

Euroopan komissio teki keskiviikkona ehdotuksen harjoittelujaksojen laadun parantamisesta.
05.12.2013 15:05
Pirjo Väänänen

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen on pettynyt siihen, ettei ehdotuksessa puututa ilman palkkaa tehtävään harjoitteluun.

– On hienoa, että komissio vaatii ehdotuksessaan kirjallisen ja kattavan harjoittelusopimuksen laatimista. Sen avulla ei kuitenkaan estetä harjoittelijoiden käyttöä ilmaisena työvoimana, mikä on valitettavan yleistä Suomessa ja muissa Euroopan unionin jäsenmaissa.

Tuoreen Eurobarometri-selvityksen (pdf) mukaan lähes 60 prosenttia kaikista EU-maiden harjoittelijoista työskentelee ilman korvausta. Suomessa osuus on hieman EU:n keskiarvoa pienempi, 46 prosenttia.

Komission ehdotuksen mukaan harjoittelijan ja harjoittelupaikan tarjoajan olisi tehtävä kirjallinen harjoittelusopimus. Sopimuksen pitäisi sisältää tiedot harjoittelun opetuksellisista tavoitteista, valvonnasta ja kestosta, työajasta, mahdollisesta palkasta tai muusta korvauksesta sekä oikeudesta sosiaaliturvaan.

Harjoittelupaikasta kertovassa ilmoituksessa pitäisi lisäksi selkeästi kertoa, saako harjoittelusta palkkaa tai muuta korvausta. Eurobarometri-selvityksen mukaan melkein puolet EU-maiden harjoittelijoista ei pystynyt ilmoituksen perusteella päättelemään, maksetaanko harjoittelusta korvausta vai ei.

Euroopan komission ehdotus harjoittelun laatuvaatimuksista on osa viime vuoden joulukuun nuorisotakuupakettia. Komissio suositteli paketissa EU:n jäsenmaille nuorisotakuun toteuttamista pitkälti Suomen mallin mukaisesti.