ITUC: Vielä ei ole Burman pakotteiden purkamisen aika

07.03.2012 10:07
SAK

Ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUCin mielestä Burman muutosprosessi ei ole edennyt niin, että olisi aika purkaa sotilasvallan alla vuosikymmeniä eläneen maan kansainvälisiä pakotteita. Euroopan unioni, Yhdysvallat, Kanada ja Australia ovat painostaneet Burmaa 1990-luvulta lähtien rajoittamalla kaupankäyntiä Burman kanssa sekä sinne suuntautuvia investointeja ja matkailua. Kansainvälinen ay-liike on tukenut aktiivisesti näiden pakotteiden toimeenpanoa.

Tiistaina julkaisemassaan raportissa ITUC listaa syitä, miksi pakotteita pitää yhä jatkaa. Pakkotyön käyttö ei ole loppunut, ja maan vankiloissa on satojen poliittisten vankien vapauttamisen jälkeenkin yli tuhat poliittista vankia.

Lupaukset vapaan järjestäytymisoikeuden sallimisesta työpaikoilla eivät ole toteutuneet käytännössä. Sotilaiden hallitsema parlamentti hyväksyi lokakuussa 2011 ay-oikeudet takaavan lain, mutta viranomaiset eivät ole hyväksyneet työpaikoilla muodostettuja ay-järjestöjä. Myös oikeus neuvotella kollektiivisista työehtosopimuksista on yhä toteutumatta.

- Burmassa on epäilemättä tapahtumassa muutoksia, mutta pakotteiden osittainen tai täysi purkaminen palkitsi puolinaisia toimenpiteitä ja eliminoisi reformeihin painostavan vipusimen, ITUCin pääsihteeri Sharan Burrow toteaa.