Britannia leikkaa kolmasosan julkisen työsuojelun määrärahoista

26.04.2012 13:51
SAK

Britannian ay-liike viettää maailman työsuojelupäivää 28. huhtikuuta kertomalla ankaria tosiasioita maansa työsuojelun huonosta tilasta. Ay-järjestöt tiedottavat työsuojeluasioista ympäri maata jakamalla lentolehtisiä ja järjestämällä lukuisia työsuojeluaiheisia tilaisuuksia, ammatillinen keskusjärjestö TUC kertoo.

Brittiasiantuntijoiden mukaan Britanniassa kuolee vuosittain ennenaikaisesti 20 000 ihmistä työssä saamiinsa vammoihin ja sairauksiin. Britanniassa yhteensä 1,9 miljoonaa työikäistä ihmistä kärsii vammoista ja sairauksista, jotka he ovat saaneet töissä tai jotka ovat pahentuneet työelämässä.

Työsuojelutarkastusten määrä pudonnut puoleen

Työsuojelun ilmiselvistä heikkouksista huolimatta valtiovalta on vähentänyt 2000-luvulla työpaikkojen työturvallisuustarkastuksia. Vuosikymmenessä tarkastusten määrä putosi puoleen. Pääministeri David Cameronin hallitus aikoo jatkaa alenevaa suuntaa, sillä seuraavan kolmen vuoden suunnitelmassa työsuojeluun ohjataan 35 prosenttia vähemmän määrärahoja kuin aiemmin.

TUC:n asiantuntijat arvioivat, että vakavien työtapaturmien määrä voidaan puolittaa, jos kaikille työpaikoille saadaan työsuojeluvaltuutettuja ja työsuojelutoimikunta.