Ammatillisen koulutuksen jatko-opintokelpoisuus on säilytettävä

Useat järjestöt vetoavat hallitusohjelmaneuvottelijoihin ammatillisen jatko-opintokelpoisuuden puolesta. Vetoomuksen ovat allekirjoittaneet muun muassa palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava sekä Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry.
22.05.2015 10:13

Yle Uutisten mukaan hallitusneuvottelijat ovat keskustelleet ammatillisen koulutuksen lyhentämisestä kolmesta vuodesta kahteen vuoteen. Lyhentäminen merkitsisi jatko-opintokelpoisuuden menettämistä.

Järjestöt muistuttavat vetoomuksessaan, että nykyisin jopa kolmannes ammattikorkeakoulujen opiskelijoista ja peräti puolet hakijoista etenevät opiskeluihin ammatillista väylää pitkin.

Vetoomus hallitusohjelmaneuvottelijoille ammatillisen koulutuksen tuottaman jatko-opintokelpoisuuden säilyttämiseksi

Me allekirjoittaneet järjestöt vetoamme voimakkaasti neuvottelijoihin, ettei suomalaisen laadukkaan ja vetovoimaisen ammatillisen koulutuksen asemaa heikennetä lyhentämällä koulutuksen kesto kolmesta vuodesta kahteen vuoteen, mikä samalla merkitsisi jatko-opintokelpoisuuden menettämistä.

Nykyään jo kolmannes ammattikorkeakoulujen opiskelijoista ja peräti puolet hakijoista tulee ammatillista väylää pitkin. Se, että jatko-opintokelpoisuus voidaan hankkia myös ammatillisten opintojen kautta, houkuttelee monipuolisesti kaiken tasoisia opiskelijoita ja muodostaa vahvan ammatillisen väylän aina peruskoulusta korkeakoulutasolle. Näistä osaajista työelämä kilpailee.

Kaksivuotiseksi muuttaminen säästösyistä olisi epäviisas ratkaisu, jolla osaamistaso jo entisestään heikkenisi ja vetovoima romahtaisi. Jo tehtyjen leikkausten johdosta mm. opetuksen määrä on vähennetty jopa kolmanneksella.

Olemme muulla tavoin valmiita jatkamaan yhteistyössä valtiovallan kanssa ammatillisen koulutuksen rakenteiden ja sisältöjen kehittämistä, jotta toimintaa järkeistämällä saadaan aikaan myös tarvittavia kustannussäästöjä.

Allekirjoittaneet

Ida Mielityinen, asiantuntija, Akava