Vastahakoisen suukon ei pitäisi olla kenenkään työtehtävä

SAK vaatii nykyistä voimakkaampaa puuttumista asiakkaiden työntekijöihin kohdistamaan seksuaaliseen häirintään.
08.03.2016 06:55
SAK julkaisi seksuaalisen ja sukupuolisen häirinnän kieltävät ohjeet, joissa annetaan neuvoja uhrille, häirintää todistaville työtovereille ja häiritsijälle.

Suomen suurin palkansaajakeskusjärjestö korostaa, että työnantajalla on vastuu suojata työntekijänsä sekä puuttua asiakkaiden häiritsevään ja uhkailevaan käytökseen.

– Työnantajan velvollisuutena on antaa työntekijöilleen valmiita toimintamalleja ahdistelun ja häirinnän varalle. Julkisisissa ja yksityisissä palveluissa on paljon ammatteja, joissa asiakkaiden sopimaton käyttäytyminen on jopa riski työturvallisuudelle, SAK:n tasa-arvovastaava Tapio Bergholm perustelee.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin kyselyyn vastanneista palvelualalla työskentelevistä naisista lähes joka toinen eli 45 prosenttia kertoi joutuneensa asiakkaan häirinnän kohteeksi.

Viime vuonna toteutetun kyselyn mukaan häirintä on erityisen yleistä aloilla, joissa työntekijät kohtaavat humalaisia asiakkaita.

– Seksuaalinen häirintä on aina vallankäyttöä, vaikka häiritsijän omasta mielestä teot olisivat vain huumoria. Kaikilla työntekijöillä on ihmisoikeudet, eikä seksuaalisen häirinnän sietämisen pitäisi olla osa mitään ammattia, Bergholm huomauttaa.

Asiakkaiden häiritsevästä käytöksestä joutuvat kärsimään palvelualojen lisäksi myös esimerkiksi
hoitoalojen työntekijät.

– Jos asiakkaan käytökseen ei voida vaikuttaa esimerkiksi sairauden vuoksi, on työnantajan velvollisuus tehdä muita järjestelyitä työpaikalla. Työpaikkojen keskustelukulttuurin tulisi olla sellainen, että kaikki voivat puida yhdessä häirinnän kokemuksia.

SAK julkaisee työpaikoille tulostettavat ohjeet

SAK julkaisee kansainvälisenä naistenpäivänä seksuaalisen ja sukupuolisen häirinnän kieltävät ohjeet, joissa annetaan neuvoja uhrille, häirintää todistaville työtovereille ja häiritsijälle.

– Häirinnän kieltävät ohjeet ovat hyvä keskustelunavaus asialliseen ja reiluun käytökseen työpaikalla. Kaikkien on tärkeää tuoda yhdessä esille, ettei häirintää suvaita työpaikalla. Toivottavasti häiritsijä ymmärtää ohjeet luettuaan muuttaa käytöstään, SAK:n tasa-arvovastaava Tapio Bergholm toteaa.

Seksuaalinen häirintä on ollut rangaistava teko vuodesta 2014 lähtien.

Tällä työpaikalla kaikki häirintä on kielletty –ohjeet.