Luottamus vähentää lakkoilua

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta vaatii palkansaajille enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa työpaikan päätöksiin. Sanktioiden kiristämisen sijaan tarvitaan lakkojen syiden selvittämistä.
02.11.2016 09:51

Jarkko Eloranta– Useimmat lakot johtuvat huonosta henkilöstöpolitiikasta tai työantajien haluttomuudesta tehdä yhteistyötä henkilöstönsä kanssa. Sanktioiden kiristämisen sijaan tarvitaan lakkojen syiden selvittämistä ja poistamista. Luottamus on tässäkin ydinajatus ja lisää yhteistoimintaa tarvitaan.

Ruotsissa työntekijöillä on työehtosopimusta koskevissa kiistoissa tulkintaetuoikeus ja työnantajan työnjohto-oikeutta rajoittaa lainsäädäntö.

Suomen suurimman palkansaajajärjestön puheenjohtaja huomauttaa, että verrattuna 1980-lukuun lakoissa menetettyjen työpäivien määrä on Suomessa romahtanut.

– Suomi ei ole erityisen lakkoherkkä maa kansainvälisessä tai Pohjoismaisessa vertailussa. Esimerkiksi Tanskassa on 2000-luvulla ollut vuosittain enemmän työtaisteluja kuin Suomessa.

Surulakkoja eli muun muassa irtisanomisilmoituksiin liittyviä spontaaneja ulosmarsseja SAK ei kirjaisi lakkotilastoihin lainkaan.

– Muutaman tunnin ulosmarssi vääristää kokonaiskuvaa lakkojen määrästä, Eloranta huomauttaa.

Jarkko Eloranta keskusteli tänään keskiviikkona lakoista ja työmarkkinoiden toiminnasta Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVAn tilaisuudessa