Saksan hallitus on laajentamassa työnantajien oikeuksia valvoa henkilöstöään

Saksan hallitus pyrkii laajentamaan työnantajien oikeuksia valvoa työntekijöitään. Parlamentti saattaa päättää lainmuutoksista vielä tammikuun 2013 aikana.
23.01.2013 14:23
Michael Sommer

Ay-järjestöt toimivat hallituksen esityksen kaatamiseksi. Jos esitys toteutuu, erityisesti puhelinpalvelukeskusten työntekijöistä tulee "vapaata riistaa", ammatillisen keskusjärjestön DGB:n puheenjohtaja Michael Sommer varoittaa. Ammattiliitto IG Metallin lakiasiantuntija Thomas Klebe luonnehtii lakiehdotusta katastrofiksi.

Lakiesityksellä on tarkoitus laajentaa yritysten oikeutta harjoittaa videovalvontaa. Salainen videovalvonta olisi kiellettyä, mutta avoimesti toteutetun videovalvonnan rajoitukset hallitus haluaa karsia vähäisiksi.

Työnantajalle ollaan antamassa oikeus lähettää työntekijä lääkärintarkastukseen silloin, kun työntekijä on siirtymässä uusiin tehtäviin yrityksen sisällä. Lisäksi lainmuutokset laajentaisivat työnantajan oikeutta luovuttaa työntekijää koskevia tietoja yrityksen omassa organisaatiossa.

Hallituksen esitys sisältää myös paikannusjärjestelmien ja biometrisen kulunvalvonnan käyttöä koskevia määräyksiä. Ne on tarkoitus sallia tietyin rajoituksin.

Juhani Artto