SAK: Veropolitiikassa keskityttävä työn verotukseen

Työntekijöiden ostovoima kasvaa tänä vuonna nopeinta tahtia kuuteen vuoteen. SAK kehottaa maan hallitusta verokevennyksiin, jotta kotitalouksien ostovoima turvattaisiin.
29.06.2016 14:12

Palkansaajien ostovoima kehittyy Suomessa nyt suotuisasti. SAK kehottaa maan hallitusta harjoittamaan lähivuosina aktiivista, työn verotukseen keskittyvää veropolitiikkaa, jotta myönteinen talouskehitys voisi jatkua.

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan (Tukuseto) mukaan työntekijöiden ostovoima kasvaa tänä vuonna nopeinta tahtia kuuteen vuoteen. Kasvu johtuu poikkeuksellisen matalasta inflaatiosta ja veronalennuksista. Myös työllisten lukumäärä on kääntynyt lievään kasvuun.

Seuraavina vuosina palkansaajien maksut ovat kuitenkin nousemassa ja inflaatio asteittain nopeutumassa. SAK:n pääekonomisti Olli Koski korostaa veronkevennysten merkitystä yksityisen kulutuksen turvaamisessa.

– Kotimaista kysyntää ei pidä vaarantaa epävarmassa tilanteessa. Palkansaajien maksujen kiristyminen pitää kompensoida mahdollisimman pitkälle muussa palkkaverotuksessa, joten hallituksen olisi syytä käyttää verotuksen liikkumatilaa vain työn verotuksen keventämiseen. Se elvyttäisi taloutta samalla kun kilpailukykysopimus karsii yritysten työvoimakuluja.

Yksityiset investoinnit kasvussa

Pääekonomisti Kosken mukaan talouden kokonaiskuva on vähitellen kääntymässä myönteisempään suuntaan. Kulutuksen rinnalle kasvun lähteeksi ovat nousemassa yksityiset investoinnit.

– Talouden kasvu on tällä hetkellä kotimaisen kulutuksen ja yksityisten investointien varassa. Investointien voimakas kasvu on aika hyvä merkki Suomen talouden tulevaisuutta ajatellen, koska se kertoo luottamuksesta, Olli Koski huomauttaa.

Investointeja vetävät ylös rakennusalan lisäksi teollisuuden suuret hankkeet, joista näkyvin on Äänekosken biotuotetehdas. Asuntoinvestointien edistäminen harkituilla liikenneväylähankkeilla on ollut edellisiltä hallituksilta onnistunutta talouspolitiikkaa.

– Talouskasvun palapelistä puuttuukin enää yksi tärkeä palikka eli vienti. Se kehittyy tänäkin vuonna aneemisesti. Piristymistä on odotettavissa vasta ensi vuodesta alkaen, kun työmarkkinoiden kilpailukykysopimus alkaa vaikuttaa toimintaympäristöön, SAK:n pääekonomisti Olli Koski sanoo.

Talousnäkymät ja palkanmuodostus, kesäkuu 2016