Sitkeästi samapalkkaisuuteen

Naisen euro on noin 83 senttiä. SAK:n erikoistutkija Tapio Bergholm uskoo, että naiset pääsevät vielä täyteen euroon. Bergholm vastaa viiteen väitteeseen palkkatasa-arvosta.
12.04.2016 07:30 karhu admin
Tapio Bergholm

1. Palkkaero ei poistu samapalkkaisuusohjelmilla

– Ohjelmat yksin eivät auta, mutta ohjelmiin sitoutuneet tahot voivat yhdessä ja erikseen saada tahtoessaan olennaisia muutoksia aikaan. SAK ja muut palkansaajakeskusjärjestöt ovat mukana tekemässä samapalkkaisuusohjelman tavoitteista totta.

2. Palkkaeroa selittää jako nais- ja miesvaltaisiin aloihin

– Tämä on vain puolitotuus. Miesvaltaisten ja naisvaltaisten alojen palkanmaksuvara ei muodostu vain markkinoilla vaan myös poliittisilla päätöksillä. Tämän asian voi ajatella toisinpäin: Jako mies- ja naisvaltaisiin aloihin on sitä helpompi poistaa mitä pienempi on mies- ja naisalojen välinen palkkaero.

3. Työn vaativuuden arviointi edistää palkkatasa-arvoa

– Kyllä. Kun koko yhteiskunnan läpi toteutetaan se, että samasta ja samanarvoisesta työstä maksetaan samaa palkkaa, on paljon voitettu. Työnarviointi, tasa-arvolain mukaiset palkkakartoitukset työpaikoilla ja näiden pohjalta tehdyt korjausliikkeet edistävät palkkatasa-arvoa.

4. Palkkaeron poistaminen ei kiinnosta työnantajia

– Kyllä ja ei. Työnantajajärjestöt ajoittain kiistävät ongelman ja jarruttavat tehokkaampia toimia samapalkkaisuuden toteuttamiseksi. Toisaalta työnantajakeskusjärjestöt ovat mukana samapalkkaisuusohjelmassa. Pääosa suomalaisista työnantajista noudattaa tasa-arvolain kirjainta ja monet myös sen henkeä. Yhteistyötä tekemällä tämäkin ongelma on ratkaistavissa.

5. Palkkaero poistuu vuoteen 2050 mennessä

– Toimin sen puolesta, että tämä asia olisi ratkaistu jo paljon aikaisemmin! Olen vuonna 2050 92-vuotias tai sitten jo Eestinmäessä sukuhaudassa.

Pirjo Pajunen