SAK:n Huutola: Hallitus elää Henry Fordin liukuhihna-aikaa

SAK:n varapuheenjohtaja Matti Huutola ihmettelee hallituksen työelämäkäsitystä, joka on kuin sadan vuoden takaa, Henry Fordin aikakaudelta. Hän muistuttaa, että Suomi elää keskellä modernia palvelutaloutta, eikä siis enää valmista massoittain tuotteita liukuhihnalla.
22.08.2015 13:00
SAK:n varapuheenjohtaja Matti Huutola

– Työpäivien pidentäminen on keino parantaa tuottavuutta kehittymättömissä talouksissa, joissa tuotetaan mahdollisimman suuri määrä tavaraa mahdollisimman halvalla. Sellaisessa Suomessa emme enää elä, Matti Huutola tähdentää Seinäjoen ja Koskenkorvan ammattiosastojen järjestämillä SEL:n Kesäpäivillä Seinäjoella lauantaina pitämässään puheessa..

– Hallituksen vastaus tuottavuuteen on pidentää työaikaa samalla, kun se itse leikkaa kaikkein vaikuttavimmista asioista, kuten koulutuksesta ja tutkimus- ja tuotekehityksestä.

SAK:n varapuheenjohtaja etsisi uuden tuottavuusloikan aineksia yrityksistä ja niissä tehtävistä päätöksistä.

– Uudessa taloudessa tuottavuus ja yritysten menestyminen perustuvat kykyyn kehittää uusia tuotteita sekä yhä enemmän kyvystä ymmärtää asiakkaiden nopeasti muuttuvia tarpeita. Tuottavuuden kasvu saadaan aikaiseksi vain ja ainoastaan yrityksissä tehtävillä ratkaisuilla. Yritystason ratkaisun aikaansaanti edellyttää sitoutumista, luottamusta sekä toimivaa neuvottelu- ja sopimusjärjestelmää.

SAK on solminut monta Suomen kilpailukykyä ja vakautta parantanutta sopimusta viime vuosien aikana.

Varapuheenjohtaja Matti Huutola muistuttaa, että kustannuskilpailukykyä korjataan parhaiten keskitetyillä ja maltillisilla tulosopimuksilla. Sellainen on mahdollista solmia vuoden päästä.

– Nyt on hallituksen valtioviisautta olla provosoitumatta ja säilyttää edellytykset maltillisten palkkasopimusten solmimiseen, hän toivoo.