Uskalla puhua alkoholista

Alkoholinkäyttö on uskallettava ottaa puheeksi työpaikoilla, Leena Hirvonen Työterveyslaitokselta sanoo. Päihdeohjelma puuttuu joka kolmannelta SAK:laiselta työpaikalta.
17.06.2014 10:00 karhu admin
Leena Hirvonen muistuttaa lomatissuttelun vaaroista. Jatkuva alkoholinkäyttö aiheuttaa masennusta ja uupumusta.

Me suomalaiset olemme huonoja puuttumaan asiaan, kun huomaamme, että työtoverilla on alkoholiongelma.

– Työkaverin ilmiantaminen ei ole hauskaa, mutta mitä pikemmin sen tekee, sitä parempi, sanoo Leena Hirvonen.

Hirvonen on Työterveyslaitoksen päihdekysymysten erityisasiantuntija. Hän kehottaa sekä työnantajan, työntekijöiden että työterveydenhuollon edustajia käymään Anonyymien Alkoholistien avoimessa kokouksessa. Riskijuomisesta on paljon helpompi puhua, kun siihen liittyvä salamyhkäisyys hälvenee.

– Kun esittelee itsensä ryhmässä, riittää että sanoo tulleensa tutustumaan asiaan työpaikan puolesta. Keskustelu herättää usein ajatuksia, ja monet haluavat kertoa myös omista kokemuksistaan.

– On tärkeää, että työpaikoilla on selkeät pelisäännöt, ja sääntöjen rikkomiseen on puututtava, Leena Hirvonen sanoo ja toteaa irtisanomisen olleen monen alkoholistin pelastus.

Leena Hirvosen mukaan työnantajat eivät ole oivaltaneet, miten paljon rahaa päihdeongelmien ehkäisyllä voi säästää.

Päihdeongelma tuttu työpaikoilla

Yli tuhannesta luottamusmiehestä ja työsuojeluvaltuutetusta, jotka aikaisemmin tänä vuonna vastasivat SAK: luottamushenkilöpaneeliin, puolet ilmoitti, että työpaikalla on ohjattu työntekijöitä hoitoon päihteidenkäytön vuoksi.

Joka neljännellä työpaikalla oli kahden viime vuoden aikana sanottu irti päihteiden vuoksi vähintään yksi työntekijä. Työntekijöiden hoitoonohjaus on yleisintä julkisella sektorilla. Harvinaisinta se on kuljetussektorilla, jolla sen sijaan on yleisintä, että työntekijä menettää työpaikkansa päihteidenkäytön vuoksi.

Leena Hirvonen korostaa ajantasaisen päihdeohjelman tärkeyttä jokaisella työpaikalla. Työterveyslaitoksen verkkosivuilla on malli päihdeohjelman tekemiseen.

– Siinä on kyse konkreettisista asioista: tekemisestä, tiedottamisesta, kouluttamisesta ja kysymisestä.

SAK:n luottamushenkilöpaneelista käy ilmi, että päihdeohjelma puuttuu joka kolmannelta työpaikalta.

Leena Hirvonen ehdottaa, että työpaikalla otettaisiin käyttöön alkoholinkäyttöä koskevien asioiden vuosikello – tai miksipä ei yleisemmin työympäristökysymysten vuosikello.

– Eri vuodenaikoina voidaan käsitellä eri asioita. Tammikuussa voidaan puhua tipattomasta ja kesän alkaessa loma-ajan alkoholinkäytöstä. Työntekijöille voi esimerkiksi antaa juomapäiväkirjan Hirvonen ehdottaa.

Jonny Smeds