Tätä mieltä: Työurasopimus on nuorten etu

SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukoranta: KOSKA se turvaa tulevien eläkkeiden rahoitusta.
10.04.2012 13:52 karhu admin
Ekonomisti Ilkka Kaukoranta pitää työuarasopimusta tärkeänä, koska se turvaa nuorten eläkkeet.

Työmarkkinakeskusjärjestöjen kiistely eläkkeistä voi nuoren näkökulmasta vaikuttaa etäiseltä puuhastelulta. Ymmärrettävästi eläkejärjestelmän uudistukset eivät kiinnosta, jos ei vielä itse suunnittele omaa eläkettä. Maaliskuussa saavutettu työurasopimus on kuitenkin nimenomaan nuorten etu.

Työeläkemaksut eivät ole riittävällä tasolla, jotta niillä voitaisiin kattaa pitkällä aikavälillä nykylain mukaisten eläkkeiden maksu. Tämä tarkoittaa sitä, että ennen kuin nykyiset nuoret pääsevät eläkkeelle pitää joko eläkemaksuja korottaa tai eläkkeitä leikata.

Työurasopimuksessa sovittiin työeläkemaksujen korotuksista. Tämä on tärkeä askel siihen suuntaan, että eläkejärjestelmän kestävyyttä hoidetaan maksujen korotuksilla eikä eläkkeiden leikkauksilla. Sovitut maksujen korotukset pienentävät painetta leikata eläkkeitä tulevaisuudessa. Vakaalla pohjalla oleva työeläkejärjestelmä takaa työntekijöillä riittävän turvan työkyvyttömyyden ja vanhuuden varalle.

Nuorten eläkkeet ovat työurasopimuksen ansiosta entistä paremmin turvassa. Nuorilla on siis entistä vähemmän tarvetta pohtia eläkeasioita. Se on nuorten etu.