Luottamusmiehet vaativat reilua peliä

Ei ole reilua, kommentoivat Tampereelle tänään lauantaina kokoontuneet ay-aktiivit hallituksen suunnitelmia heikentää työntekijöiden työehtoja pakkolaeilla. Tunnelmat työpaikoilla ovat hämmentyneet ja jopa tyrmistyneet, luottamusmiehet kertoivat.
23.01.2016 12:01
Tampereelle kokoontui yli 400 ay-aktiivia.

HKScanin Vantaan pääluottamusmies Ville Vatka sanoi, että elintarvike-alalla hallituksen suunnitelmat merkitsevät toteutuessaan työntekijöille noin 1400-1800 euron palkanmenetyksiä vuodessa.

- Työn tuottavuus ei parane pätkääkään, kun porukka tulee sairaana töihin, Vatka sanoi viitaten suunnitelmiin sairauskarenssista.

Tuire Ruuska Julkisten ja hyvinvointialojen liitosta JHL:sta piti pakkolakeja työntekijöiden ja erityisesti pienipalkkaisten naisten kannalta erittäin epäoikeudenmukaisina. Pääluottamusmies Arto Liikanen Metallityöväenliitosta katsoi, että hallituksen suunnitelmat tähtäävät koko sopimusjärjestelmän purkamiseen.

- Ei näin voi toimia. Asioista pitää sopia yhdessä. Ay-liikkeen ei pidä suostua saneluun.

Tampereelle kokoontuneiden luottamusmiesten mielestä hallituksen pitää vetää pakkolait pois valmistelusta, jotta luottamus voisi palautua ja aidot neuvottelut käynnistyä.

Tilaisuudessa puhuneet liittopuheenjohtajat ihmettelivät, miksi Suomessa hallitus haluaa huonontaa työelämää, kun muualla Euroopassa suunta on kääntymässä. Esimerkiksi Ruotsissa ollaan luopumassa sairauskarenssista ja monissa maissa äärimmilleen viety paikallinen sopiminen ei ole osoittautunut yritystenkään kannalta hyväksi.

Neuvotteluratkaisu ensisijainen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly muistutti, että pakkolait saadaan pois vain neuvottelemalla niitä korvaava ratkaisu. Hän piti onnettomana sitä, että maan hallitus on tullut kyseenalaisilla esiyksillään työmarkkinapöytään yhdeksi osapuoleksi.

Kihloista kahleisiin tilaisuuteen osallistui yli 400 SAK:n jäsenliittojen luottamusmiestä. Voit katsoa tilaisuuden tallenteen SAK:n YouTube -kanavalta tai alla olevan näkymän kautta.

Pirjo Pajunen/SAK viestintä