Palatkaa ruotuun, työnantajat!

SAK:n valtuuston päätöslausuma 23.11.2012
23.11.2012 10:27
Valtuutetut Pentti Mäkinen ja Harri Ronkainen

SAK:n valtuustolla on vahva viesti EK:n uudelle johdolle: tehtyjä sopimuksia on noudatettava. Niistä ei voi jälkikäteen valita vain miellyttäviä asioita, kuten EK on nyt tehnyt. Kiista koulutuspäivistä on ratkaistava, ennen kuin luottamusta työmarkkinoilla voidaan lähteä rakentamaan uudelleen.

Raamisopimus toi epävarmaan taloudelliseen tilanteeseen vakautta ja työmarkkinoille rauhaa. EK:n ja viimeksi Kuntatyönantajien irtiotot tehdyistä sopimuksista johtavat työmarkkinoiden epävakaisuuteen ja levottomiin aikoihin. Se olisi nykyisessä entistäkin synkemmässä taloudellisessa tilanteessa suuri menetys koko suomalaiselle yhteiskunnalle.

SAK ei tingi tehdyistä sopimuksista ja seisoo yhtenäisenä niiden takana. Pallo on nyt työnantajilla: haluavatko he sopimisen vai riitelyn tielle?

Nyt tarvitaan kasvua ja vakautta

Jatkuvat yt-neuvottelut, lisääntyvät lomautukset ja irtisanomiset uuvuttavat työntekijöitä ja lisäävät epävarmuutta. Työttömien työnhakijoiden määrä on jo yli 250 000. Yhä useampi nuori on työttömänä, ja pitkäaikaistyöttömyys jatkaa kasvuaan. Nyt tarvitaan todellisia toimia työllisyyden edistämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi.

Mittava työllisyyskriisi olisi katastrofi suomalaiselle hyvinvoinnille. Maan hallituksen on rohkeasti tartuttava toimeen ja harjoitettava elvyttävää talous- ja työllisyyspolitiikkaa. SAK on valmis etsimään toimenpiteitä kasvun ja työllisyyden edistämiseksi.

Työllisyysasteen nostamisen tulee tapahtua kestävällä tavalla. Kaikilla on oltava oikeus sellaiseen työhön, joka turvaa toimeentulon ja luo uskoa tulevaisuuteen. Työvoiman hyväksikäyttö ja työehtojen polkeminen on estettävä viranomaisvalvontaa tehostamalla. Lisäksi on huolehdittava, että työlupien myöntökäytännöt eivät johda työmarkkinoiden kahtiajaon syvenemiseen.

Uudet innovaatiot synnyttävät uusia työpaikkoja. Niiden syntymistä on tuettava myös valtion taholta. Paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia on esimerkiksi puurakentamisessa, kaivosalalla ja bioenergian hyödyntämisessä.

Osaava työvoima on talouskasvun perusedellytys. Kaikilla nuorilla on oltava oikeus hankkia sellainen ammattitaito, joka mahdollistaa todellisen työelämään kiinnittymisen. Työntekijöiden osaamista on kehitettävä koko työuran ajan. Koulutusmahdollisuudet on turvattava tasapuolisesti koko maassa.

Ennen kaikkea tarvitsemme talouteen vakautta ja ennustettavuutta. Työmarkkinajärjestöillä on käsissään kaikki avaimet tämän vakauden luomiseksi. SAK on valmis tekemään laajoja yhteisiä työmarkkinasopimuksia, kunhan pöytä on ensin saatu siivottua vanhoista sotkuista.