Turkki kuoppaa kollektiivisia neuvotteluoikeuksia

Turkin viranomaiset ovat tänä vuonna tehneet käytännössä mahdottomaksi kollektiiviset tes-neuvottelut. Turkin lainsäädännön mukaan kollektiiviset neuvottelut työehdoista voivat alkaa työministeriön annettua työntekijöitä edustavalle osapuolelle kelvollisuustodistuksen. Kuluvan vuoden alun jälkeen viranomaiset eivät ole kuitenkaan myöntäneet ainoatakaan tällaista todistusta.
20.08.2012 10:54
JUHANI ARTTO
IndustriALL

Teollisuuden työntekijöiden maailmanlaajuinen järjestö IndustriALL Global Union on tehnyt asiasta virallisen valituksen Kansainväliselle työjärjestölle ILOlle. Järjestö odottaa ILOn ottavan nopeasti kantaa siihen, että Turkki on rikkonut neuvotteluoikeuksia koskevaa ILO-sopimusta 98.

IndustriALLin mukaan neuvotteluoikeuksien kieltäminen käytännössä on heikentänyt ay-järjestöjen asemaa. Järjestäytymisen kynnys on noussut ja jäsenmaksujen perintä on vaikeutunut, IndustriALL toteaa.

IndustriALL Global Union perustettiin kesäkuussa 2012 yhdistämällä teollisuuden työntekijöiden ja toimihenkilöiden kolme kansainvälistä ay-federaatiota. Suomesta siihen kuuluvat

• Ammattiliitto Pro,
  • Metallityöväen Liitto,