Saksan palkankorotukset kolmen prosentin tasolla

Saksassa neuvotellaan ja sovitaan tänä vuonna 12,5 miljoonan palkansaajan työehdoista. Jo solmitut sopimukset turvaavat noin kolmen prosentin palkankorotukset työntekijöille ja toimihenkilöille, joihin sopimuksia sovelletaan.
23.04.2013 13:32
IG Metallin kampanja-aineistoa

Rakennusalan sopimukset ovat voimassa 13 kuukautta. Yhden nollakuukauden jälkeen palkkoja nostetaan 3,2–4,0 prosenttia. Rautateillä solmittu 17 kuukauden sopimus antaa tammi–huhtikuussa 500 euron kertaerän ja sen jälkeen kaksi 3,0 prosentin korotusta.

Kolmen läntisen osavaltion rauta- ja terästeollisuudessa 15 kuukauden sopimus parantaa palkkoja 3,0 prosenttia. Itäisen Saksan energiateollisuudessa 26 kuukauden sopimus antaa 20 000 työntekijälle yhteensä 825 euron kertaerät ja 4,6 prosentin korotukset.

Puuta ja muovia jalostavassa teollisuudessa on solmittu 43 800 työntekijän ja toimihenkilön työehtoja koskeva sopimus. Se on voimassa 16 kuukautta. Kahden nollakuukauden jälkeen palkkoja korotettiin maaliskuun alussa 3,0 prosenttia. Baijerin hotelli- ja ravintola-alan 127 800 työntekijän sopimus antoi maaliskuulta 45 euron kertaerän ja huhtikuun alussa 4,0 prosentin korotuksen. Sopimus on voimassa 17 kuukautta.

Julkisella sektorilla osavaltioiden henkilöstön kaksivuotinen sopimus nosti palkkoja sopimuskauden alussa 2,65 prosenttia. Toisen vuoden alussa toteutetaan 2,95 prosentin korotus. Sopimusta sovelletaan 822 700 viranhaltijan ja työntekijän työehtoihin.

IG Metall tavoittelee 5,5 prosentin palkankorotusta

Paraikaa neuvotellaan metalli- ja elektroniikkateollisuuden työehtosopimuksista. Neuvottelut käydään osavaltioittain. Ammattiliitto IG Metallin aluejärjestöjen yhteisenä tavoitteena on yksivuotinen sopimus, joka tuo 5,5 prosentin palkanlisän.

Baijerin ja Baden-Württembergin osavaltiossa työnantajat ovat tarjonneet korotuksia, jotka merkitsisivät vuositasolla 1,9 prosentin parannusta palkkoihin. Ay-liikkeen edustajien mielestä työnantajapuoli provosoi esityksellään yhteenottoa. Näissä kahdessa osavaltiossa metalli- ja elektroniikkateollisuuden sopimukset koskevat 1,5 miljoonan palkansaajan työehtoja.

Juhani Artto