Talouden kriisistä vastuuta myös yrityksille

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK edellyttää myös yrityksiltä ja valtiolta kriisivastuusta. Johtaja Matti Tukiainen huomauttaa, että Metsäyhtiö Stora Enson ilmoitus vähentää maailmanlaajuisesti 2 500 työntekijää ja Suomesta 650 kertoo karua kieltään siitä, että vastuuta vaaditaan yksiltä, mutta ei välttämättä toisilta.
18.06.2013 14:19
SAK
Matti Tukiainen

– SAK:ssa ymmärretään suhdanteiden ja maailmanlaajuisten markkinoiden vaikutukset kysyntään ja paperintuotantoon. Voi kuitenkin kysyä, miksi hallituksen yrityksille lähes lahjoituksena antama yhteisöveroale ei näy irtisanomisten vähentymisenä. Samaan aikaan palkansaajilta peräänkuulutetaan valmiutta luopua ostovoiman parantamisesta eli palkankorotuksista.

Onko Stora Enson irtisanomisten taustalla pyrkimys nostaa osakekurssia ja tuottaa lisätuloa osakkeen omistajille, Tukiainen kysyy.

– Jos näin on, yhtiön merkittävänä omistajana valtiolta on perusteltua odottaa puuttumista asiaan.

Hallitukselta yli miljoonaa suomalaista edustava SAK kaipaa pääministerinkin herättelemää kriisitietoisuutta ja kasvuun suuntautuvaa politiikkaa.

– Tässä talouden tilanteessa teollisuuden edellytyksiä toimia kotimaassa ei tule heikentää vaan vahvistaa, muun muassa Itämerelle kaavaillut typpirajoitukset haittaisivat vakavasti tavarankuljetuksia globaalivinkkelistä katsottuna syrjässä sijaitsevasta Suomesta, Tukiainen toteaa.

SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099