Superöljyä metsästä

Mäntyöljyä saadaan havupuusta sellunkeiton sivutuotteena. Jalostamalla öljystä saadaan arvokkaita aineita, joiden käyttökirjo on laaja.
24.11.2015 07:55 karhu admin
Suomen maapinta-alasta 80 prosenttia on metsää.

Suomalaiset ovat alan pioneereja, sillä mäntyöljyä on jalostettu Suomessa 1910-luvulta lähtien. Useimmille tuttu on monikäyttöinen mäntynestesaippua eli mäntysuopa.

Mäntyöljyjalosteiden arvo ja kysyntä ovat kasvaneet, sillä niiden kasvihuonekaasupäästöt ja hiilijalanjälki ovat pienemmät kuin vastaavien fossiilisista raaka-aineista valmistettujen tuotteiden, ja myös pienemmät kuin monista muista kasviöljyistä valmistettujen tuotteiden.

Benecol/Kuva Raisio OyjSuurin osa Suomessa jalostetuista mäntyöljyä hyödyntävistä tuotteista menee vientiin. Näitä ovat muun muassa funktionaalisissa elintarvikkeissa käytetyt sterolit, jotka alentavat kolesterolia. Suomessa on myös ensimmäisenä maailmassa kehitetty ja tuotu markkinoille eläinrehu, joka sisältää mäntyöljyn tulehdusta ehkäiseviä pihka-aineita. Rehun avulla voidaan vähentää antibioottien käyttöä siipikarjanlihan tuotannossa.

Mäntyöljystä valmistetaan asfaltin kierrätystä edistävää ainetta. Sen avulla 75 prosenttia vanhasta asfaltista voidaan käyttää uudelleen teiden pinnoituksessa.

Mäntyöljyjalosteita hyödynnetään muun muassa autonrenkaissa parantamassa pito-ominaisuuksia, tartunta-aineina liimoissa, tiemerkintämassoissa, purukumissa ja huulipunissa.

Mäntyöljystä jatkojalostettujen tuotteiden markkinat ovat lupaavat. Kemianteollisuuden eurooppalaisen järjestön Ceficin arvion mukaan biopohjaisten kemian tuotteiden markkinat kasvavat Euroopassa noin viiden prosentin vuosivauhtia ja ovat suuruudeltaan noin 40 miljardia euroa vuonna 2020.

Pirjo Pajunen