Ranskan liitot sunnuntaiaukioloa vastaan

Ranskan hallituksen syksyllä läpi runnoma kasvusopimus laajensi kauppojen aukioloaikoja. Mutta kaupan ammattiliitot eivät antaneet periksi ja suurten tavaratalojen ovet pysyvät kiinni sunnuntaina. Myös kaupunginjohtajan mielestä Pariisi on muutakin kuin kellon ympäri palveleva turistien ostosparatiisi.
27.01.2016 09:50
PALKKATYÖLÄINEN
Ranska vapautti kauppojen aukiolon, mutta liitot eivät tarttuneet syöttiin. Pariisin keskustan tavaratalot pitävät ovensa sunnuntaisin kiinni.

Ranskan lehdistössä ammattiliittojen keskusjärjestön kaupan jaoston (CGT Commerce) puheenjohtajaa Kalr Ghazia kutsutaan tavaratalojen pahimmaksi painajaiseksi. Eikä suotta. Macron-laista eli kasvusopimuksesta huolimatta muun muassa maineikkaat Printempsin ja Galeries Lafaytten tavaratalot pitävät ovensa kiinni sunnuntaina. Siitä huolimatta että naapurimaiden suurkaupungeissa kauppa käy lähes kellon ympäri. Myös Champs-Elyséen bulevardin suuri kirja- ja levyliike Fnack sekä Apple Store joutuivat luopumaan sunnuntaiaukiolosta. Suuri parfyymiketju Sephora peruutti sekin aiotun yöaukiolonsa.

Työnantajat tarjoavat sunnuntailta hädissään jopa kolminkertaista palkkaa ja 30 euron lastenhoitokorvausta mutta liitot pysyvät kovina. Kasvusopimuksen mukaan kauppa voi avata ovensa sunnuntaina, jos 30 prosenttia henkilöstöstä sitä puoltaa.

? Työntekijöiden suostumusta yö- ja sunnuntaiaukioloihin kalastellaan eduilla, jotka sitten poistetaan vähin äänin, kun nimi on saatu paperiin, Karl Ghazi varoittaa. Hän tietää, että Espanjassa sunnuntaista tuli nopeasti tavallinen työpäivä ilman palkanlisää tai muita etuja.

? Eikä Espanjassa sunnuntaiaukiolo ole lisännyt myyntiä. Kun on lama, ei kuluttajilla ole yhtään enempää rahaa oli sitten mikä viikonpäivä hyvänsä.

Lisälasku kaupungille

Kalr Ghazi ei usko sunnuntaiaukiolojen luovan uusia työpaikkoja, koska tavaratalojen laajennetut aukiolot tappavat samalla kadun varsien pikkuliikkeitä. Pahimmassa tapauksessa laajennetut työajat hoidetaan niin, että ennen täyttä työpäivää tehnyt työntekijä tekee saman tuntimäärän mutta kahdessa erässä ja keskellä päivää on palkaton tauko.

Myös Pariisin kaupunginjohtaja Anne Hidalgo otti hiljattain kantaa sunnuntaiaukioloihin. Hänen mielestään kaupunki ei saa olla pelkkä turistien ostosparatiisi, vaan pariisilaisilla perheillä on oikeus yhteiseen viikonlopunviettoon. Sitäpaitsi sunnuntaiaukiolosta ja sen tuomasta julkisten kulkuvälineiden käytön kasvusta tulee kaupungille ylimääräisiä palkka- ja puhtaanapitokuluja. Eli jos kauppojen myynti kasvaa, viulut maksaa veronmaksaja.

Virpi Latva, Pariisi