SAK:laiset luottamushenkilöt: Ikääntyvät unohtuvat työpaikoilla edelleen

Työnantajien asenteet ikääntyneitä kohtaan eivät ole kohentuneet, vaikka työssä jaksamisen tärkeydestä puhutaan jatkuvasti.
27.09.2013 09:24
SAK:n asiantuntijalääkäri Kari Haring kertoo, että enemmistö paneelin vastaajista pitäisi ikäohjelmaa tarpeellisena työpaikallaan.

Työntekijöistä yli 60 prosenttia kokee, ettei työpaikoilla edistetä ikääntyvien pysymistä töissä. Tiedot käyvät ilmi Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön tuoreesta luottamusmiespaneelista. Luku on sama kuin kaksi vuotta sitten.

Työuria voidaan pidentää työpaikkojen työkyky- ja ikäohjelmilla. Työntekijöiden mielestä tärkeintä ikääntyville olisi työn muokkaaminen ja keventäminen. Silti vain kahdeksan prosenttia SAK:laisista työntekijöistä on tätä nykyä työpaikallaan ikäohjelman piirissä. Pienissä yrityksissä ohjelmia käytetään huomattavasti vähemmän.

SAK:n asiantuntijalääkäri Kari Haring kertoo, että enemmistö paneeliin vastanneista pitäisi ikäohjelmaa tarpeellisena työpaikallaan.

– Nyt käytävissä työehtosopimusneuvotteluissa olisi perustelua sopia ohjelmien käytöstä, Haring korostaa.

Valtaosa ohjelmista tehdään nyt vain ikääntyneille työntekijöille. Haringin mukaan kaikenikäiset työntekijät on kuitenkin otettava huomioon. Mallia antaa työmarkkinoiden keskusjärjestöjen opas ikäohjelman laatimiseen.

– Jos työkyvyttömyyttä ryhdytään ehkäisemään vasta eläkeiän kynnyksellä, ollaan auttamattomasti myöhässä.

SAK:n luottamusmiespaneeliin vastasi syyskuussa runsas tuhat luottamusmiestä ja työsuojeluvaltuutettua.

Lisätiedot
SAK:n asiantuntijalääkäri Kari Haring, puh. 040 718 2624. Haring toimi SAK:n edustajana ikäohjelmamallia valmistelleessa työryhmässä.