Kunnon työn päivänä 5.10. kampanjoidaan nuorten työehtojen puolesta

Kolme palkansaajakeskusjärjestöä SAK, STTK ja Akava sekä Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK kampanjoivat perjantaina 5. lokakuuta kunnon työn puolesta. Kampanjointi on osa kansainvälistä Kunnon työn päivää.
24.09.2012 14:32 karhu admin

Suomessa kansainvälisen Kunnon työn päivän teemaksi nostetaan nuorten työolot ja työehdot. Päivää viettämällä halutaan korostaa, että nuorille työntekijöille kuuluvat samat työehdot kuin muillekin.

Nuorten työelämässä kohtaamia tyypillisiä ongelmia ovat alipalkkaus, pirstaleiset työsuhteet ja harjoittelujen ketjuttaminen. Järjestöt korostavat, että voidakseen itsenäistyä nuoret tarvitsevat rahaa siinä missä aikuisetkin – maito maksaa saman verran ikään katsomatta. Pätkätyöt sekä työssäoppimis- ja harjoittelujaksot ovat yleensä ainoa ja siinä mielessä suositeltava tapa tutustua oman alan töihin, mutta nuorten työsuhteissa ja harjoitteluissa esiintyy myös huolestuttavan paljon väärinkäytöksiä.

Maailmanlaajuinen teemapäivä

Kunnon työ –  decent work – on  kansainvälisen ammattiyhdistysliikkeen keskeisiä kampanjateemoja. Ensimmäistä kansainvälistä kunnon työn teemapäivää vietettiin lokakuussa 2008.

Yleensä kansainvälistä kunnon työn päivää vietetään 7. lokakuuta. Suomessa teemapäivään otettiin kuitenkin tänä vuonna varaslähtö, ja päivää vietetään jo perjantaina 5. lokakuuta. Silloin ohjelmassa on muun muassa Decent work -klubi.

Kansainvälisen ay-liikkeen kunnon työ -kampanjoinnissa lähtökohtana ovat kansainvälisissä sopimuksissa määritellyt vähimmäisehdot työntekijöiden perusoikeuksista ja oikeus ammatilliseen järjestäytymiseen.