Palkkakehitys nopeammaksi

HKScanin Vantaan pääluottamusmies Ville Vatka kertoo, että heillä neuvoteltiin paikallinen sopimus uusien työntekijöiden palkoista. Näin palkkakehitys saatiin heti alkuun nopeammaksi.
21.06.2016 07:37 karhu admin
Ville Vatka on HKScanin Vantaan noin 600 elintarvikeliittolaisen pääluottamusmies.

”Meillä tehtiin muutama vuosi sitten paikallinen sopimus uusien työntekijöiden palkoista. Tässä yhdistyi sekä työnantajien että työntekijöiden intressit. Me tosin taisimme olla asiassa hieman aktiivisempia.

Elintarvikeala ei ole niin mediaseksikäs, että hyvistä työntekijöistä olisi tunkua, varsinkin kun palkat ovat alhaiset ja pääkaupunkiseudulla asuminen on kallista.

Tavoitteena oli saada heti alkuun palkkakehitys nopeammaksi, jotta saisimme nuoria töihin ja kesätyöntekijät tulisivat seuraavanakin kesänä töihin tai jäisivät syksyllä.

Paikallisesti sovittiin työehtosopimusta paremmasta palkkakehityksestä.

Nyt meillä tulee ensimmäinen palkankorotus jo kolmen kuukauden kuluttua ja kuuden kuukauden päästä uusi työntekijä pääsee seuraavaan palkkaryhmään. Sitten yhdeksän kuukauden kuluttua tulee taas pieni korotus ja vuoden töissä oltuaan työntekijä pääsee jälleen seuraavaan palkkaryhmään. Ja lopulta 20 kuukauden kuluttua työntekijä saavuttaa osaston vakituisten työntekijöiden palkkatason. Ilman paikallista sopimusta tähän olisi mennyt neljästä viiteen vuotta.

Tällä sopimuksella on ollut myönteisiä vaikutuksia hyvien työntekijöiden saamiseen ja pysymiseen talossa.

Ja työntekijät ovat tyytyväisiä, koska näin he pääsevät nopeammin vakituisten työntekijöiden palkkatasolle. Itse pidän tärkeänä sitä, että palkallaan pitää pystyä elämään myös kalliilla pääkaupunkiseudulla.”

Aino Pietarinen