Paremmat oikeudet työntekijöille maailmanlaajuisesti

Ay-liikkeen maailmanjärjestö tavoittelee yli 20 miljoonaa uutta jäsentä vuoteen 2018 mennessä. Järjestäytymisasteen nostaminen on avainasemassa, jos työntekijöiden oikeuksia halutaan parantaa.
10.06.2014 07:36 karhu admin
Australialainen Sharan Burrow jatkaa ITUCin pääsihteerinä.

Maailmanjärjestö ITUCin pääsihteeri Sharan Burrow innostaa ammattiliitoja puhaltamaan yhteen hiileen ja kamppailemaan voimakkaammin ay-oikeuksien toteutumisen puolesta. Yli 20 miljoonan uuden jäsenen tavoite on Burrowin mukaan kova, mutta mahdollinen saavuttaa.

– Järjestäytymisasteen nostaminen on avainasemassa, jos työntekijöiden kaltoin kohtelu halutaan estää ja heidän oikeuksiaan parantaa, Burrow sanoi ITUCin konferenssissa toukokuussa.

Vain seitsemän prosenttia maailman lähes kolmesta miljardista työntekijästä on hallituksista riippumattomien, vapaiden ammattiliittojen jäseniä.

Berliinissä pidetyssä kokouksessa kerrottiin monella suulla siitä, miten kansainvälisesti toimivat suuryritykset omaksuvat ay-vihamielisiä toimintatapoja. Osa hallituksista, myös Euroopassa, on säästöihin vedoten tai investointeja houkutellakseen lähtenyt heikentämään työntekijöitä suojelevaa lainsäädäntöä.

ITUC haluaa saada erityisesti naisia, nuoria ja maahanmuuttajia mukaan ammattiliittojen toimintaan. Naisten työmarkkina-asema on heikko, sillä heistä monet työskentelevät epävirallisen talouden piirissä tai epätyypillisissä työsuhteissa, jotka eivät tarjoa riittävää toimeentuloa. Epätyypilliset työsuhteeet tai työttömyys ovat myös monen nuoren ja maahanmuuttajan kohtalona.

Työehtojen polkeminen kiihtynyt

Ruotsin LO:n puheenjohtaja Karl-Petter Thorwaldsson ilmaisi huolensa siitä, että paine heikentää työntekijöiden työehtoja tuntuu kasvavan kaikilla maailman mantereilla.

– Euroopassa työntekijöiden oikeudet ja suojelu ovat olleet muuta maailmaa paremmalla tasolla, mutta nyt niitäkin uhataan, Thorwaldsson sanoi ja kertoi esimerkkejä työehtojen polkemisesta Ruotsissa.

Virossa on parlamentin käsittelyssä lakiesitys, joka toteutuessaan heikentäisi työntekijöiden neuvottelu- ja lakko-oikeutta.

Hälyttävä on Maailman työjärjestön ILOn raportin tieto, että vuodesta 2000 vuoteen 2010 työehtosopimusten piirissä olevien työntekijöiden määrä on vähentynyt. Monissa kehitysmaissa yli puolet tai jopa valtaosa työntekijöistä on harmaan talouden piirissä.

Myönteinen esimerkki on Brasilia, jossa tuloerot ovat tasoittuneet ja työntekijöiden oikeudet parantuneet. Thorwaldssonin mukaan tämä kertoo siitä, että paljon on tehtävissä, jos poliittisilla päättäjillä on halua ja tahtoa tehdä oikeudenmukaisuutta edistäviä päätöksiä.

– Ay-liikkeen tehtävä on vaikuttaa hallituksiin ja tarvittaessa painostaa niitä. Meidän ei pidä hyväksyä työntekijöiden oikeuksia polkevaa politiikkaa, Thorwaldsson sanoi.

Karmaiseva esimerkki työntekijöiden oikeuksista ja jopa hengestä piittaamattomasta valtiosta on Qatar. Maan siirtotyöläisten varaan rakentuvat työmarkkinat muistuttavat pakko- ja orjatyötä.

ITUC on painostanut kansainvälistä jalkapalloliittoa, jotta se puuttuisi työntekijöiden olosuhteisiin. Qatarissa pidetään jalkapallon maailmanmestaruuskisat vuonna 2022. Tähän mennessä kisojen rakennustyömailla on kuollut yli tuhat työntekijää.

Ay-liike mukaan talouspäätöksiin

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly korosti, että ITUC on ammattiyhdistysliikkeen ainoa globaali toimija, joka voi vaikuttaa muihin globaaleihin toimijoihin.

– Ammattiyhdistysliikkeen on päästävä mukaan pöytiin, joissa tehdään maailmanlaajuisesti vaikuttavia talouspoliittisia päätöksiä. Vaikuttamisen paikkoja ovat muun muassa G20-maiden kokoukset.

G20-maihin kuuluu maailman varakkaimpia teollisuus- ja kehittyviä maita. Kokouksiin osallistuu myös muun muassa EU:n, Kansainvälisen valuuttarahaston ja Maailmanpankin edustajat.

Lyly osallistui kokouksessa keskusteluun työryhmässä, jossa mietittiin keinoja parantaa talouskasvua ja työllisyyttä. Keskustelussa korostettiin, että globaaliin kauppaan on saatava vahvemmin sosiaalinen ulottuvuus, jolla turvataan työntekijöille asialliset työehdot.

– Hallituksilta on vaadittava laskusuhdanteessa elvytystä, joka lisää investointeja ja toimeentulon takaavia työpaikkoja. Kansainvälisen ay-liikkeen on vaadittava kasvumyönteistä talouspolitiikkaa, jossa tavoitteena on täystyöllisyys, Lyly korosti.

SAK:n esitys elvytyksestä keinona lisätä talouskasvua ja työllisyyttä päätyi kokouksen julkilausumaan.

SAK:n delegaatio ITUCin konferenssissa

SAK:n delegaatio kokouksessa: edessä vasemmalta Irene Hämäläinen, TEAM, Eija Hietanen, SAK, Lilli Kilpinen, PAM, Lauri Lyly, SAK, Katja Lehto-Komulainen, SAK; takana vasemmalta Henri Lindholm, SEL, Matti Huutola, SAK ja Arto Kuusiola, SAK. Kuusiola on toiminut pitkään ITUCin tilintarkastajana, mutta luopui tehtävästä nyt.

Burrow jatkaa pääsihteerinä

Australialainen Sharan Burrow valittiin jatkamaan järjestön pääsihteerinä. ITUCin puheenjohtajaksi valittiin Brasilian keskusjärjestön CUTin puheenjohtaja Joao Antonio Felisio. Varapuheenjohtajat tulevat Angolasta ja Ruotsista: Maria Fernanda Carvalho Francisco ja Karl-Petter Thorwaldsson. SAK:n strategia- ja hallintojohtaja Eija Hietanen valittiin järjestön hallitukseen.

ITUC edustaa lähes 180 miljoonaa työntekijää 161 maasta. SAK, Akava ja STTK ovat sen jäsenjärjestöjä.

Pirjo Pajunen