Paikallisjärjestöjen kannustava toimintatuki on haettavana

SAK:n paikallisjärjestöjen kannustavan toimintatuen haku vuodelle 2013 on alkanut. Hakuaika päättyy 1. maaliskuuta 2013.
24.01.2013 13:29

Hakulomake toimitetaan SAK:n alueelliseen toimipisteeseen. Päätös tuen myöntämisestä tehdään SAK:ssa viimeistään 15. huhtikuuta, jolloin tuki myös maksetaan paikallisjärjestön tilille. Tilinumero pyydetään kirjoittamaan hakemukseen IBAN-muodossa.

Tuen myöntämisen pääasialliset kriteerit

1. Paikallisjärjestöjen yhteiskuntavaikuttajaroolin vahvistaminen
Tiivis yhteydenpito syksyllä 2012 valittuihin kuntapäättäjiin (erityisesti SAK-taustaisiin) ja vaikuttaminen (heidän kauttaan) kunnalliseen ja maakunnalliseen päätöksentekoon.

2. Paikallisjärjestöjen toimintatapojen kehittäminen ja järjestäytymisen tukeminen
Edustajakokouspäätöksen mukaisesti aluetoiminnan painopistettä siirretään – yhteiskuntavaikuttamisen vahvistamisen ohella – järjestäytymisen tukemiseen ja järjestöllisten toimintatapojen kehittämiseen sekä toimintarakenteiden nykyaikaistamiseen. Tavoitteena on nopeampi reagointi sekä projekti- ja verkostomaisempi toiminta, joka vahvistaa myös nuorten kiinnittymistä ay-liikkeeseen.

Pysyvät tukea koskevat ohjeet

• Paikallisjärjestöjen yhdistyessä kannustavaa tukea myönnetään uudelle paikallisjärjestölle.
  • Edellisen vuoden kannustavaa toimintatukea saaneille paikallisjärjestöille voidaan myöntää tukea uuteen kohteeseen vain, mikäli edellisen tuen raportit ja tilitykset on tehty.
  • Tuen hakijan on selvitettävä muut mahdolliset rahoitusvaihtoehdot.
  • Toiminnasta on esitettävä perustelut (suunnitelma). Toiminnan vaikutuksia ja jatkotoimia on arvioitava päättymisen jälkeen.
  • Toiminnan on aina vahvistettava paikallisjärjestön yhteisöllisyyttä tai työn vaikuttavuutta.

Kannustavan toimintatuen hakulomake
Kannustavan toimintatuen tilityslomake