Helsinki Pride -viikolla puhutaan työpaikkojen yhdenvertaisuudesta

SAK on tänäkin kesänä mukana Helsinki Pride -viikon tapahtumissa. Juhannuksen jälkeisellä viikolla keskustellaan muun muassa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisesta kohtelusta työpaikoilla.
15.06.2017 11:38
SAK
Uutiset Työelämä
Viime vuonna palkansaajien yhteistä pride-kylttiä kantoi SAK:n Jarkko Eloranta.

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK järjestävät viikolla seminaarin työelämän yhdenvertaisuudesta. Seminaarin järjestelyissä on ensimmäistä kertaa mukana myös Elinkeinoelämän keskusliitto EK.

Anne MironenSAK:n työympäristö- ja tasa-arvoasioiden asiantuntija Anne Mironen korostaa, että työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus edistää työpaikan tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Velvoitteisiin kuuluu yhdenvertaisuussuunnitelman laatiminen vähintään 30 hengen työpaikoilla.

– Helsinki Pride -viikko tarjoaa työmarkkinajärjestöille hyvän tilaisuuden lisätä tietoa syrjinnän ehkäisemisestä työpaikoilla. Yhdenvertaisuuslaki turvaa seksuaalivähemmistöjen ja tasa-arvolaki sukupuolivähemmistöjen oikeuksia työelämässä, mutta monessa työpaikassa näiden lakien tuntemus on vielä heikkoa, Mironen toteaa.

Tällainen on yhdenvertainen työpaikka -seminaari pidetään tiistaina 27. kesäkuuta Helsingin Café Köketissä. Seminaarissa Finnairin henkilöstöjohtaja ja työsuojeluvaltuutettu kertovat, miten heidän työpaikkansa edistää yhdenvertaisuutta. Ääneen pääsevät myös yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä sekä työmarkkinajärjestöjen ja Etelä-Suomen AVIn edustajat.

Kello 16.30 alkavaan seminaariin on vapaa pääsy. Kahvitarjoilun vuoksi on kuitenkin hyvä ilmoittautua seminaariin jo etukäteen tämän linkin kautta.

Lauantaina 1. heinäkuuta kello 12.30 SAK:n ja muiden palkansaajakeskusjärjestöjen edustajat kokoontuvat Kansalaistorin Laulupuut-patsaan lähettyvillä Helsinki Pride -viikon pääkulkuetta varten. Viime vuonna kulkueeseen osallistui peräti 35 000 ihmistä.

Kello 13 liikkeelle lähtevän Pride-kulkueen musiikin tarjoavat tänä vuonna SAK, Akava, STTK ja EK yhteistyössä Bassoradion ja HeSetan kanssa. Kulkue päättyy puistojuhlaan Kaivopuistossa noin kello 14 alkaen.

Lisää tietoa muusta Helsinki Pride -viikon ohjelmasta löytyy osoitteesta www.helsinkipride.fi.