Sari Sairaanhoitaja sai jäädä

Suomessa on yli kaksi miljoonaa palkansaajaa, jotka maksavat ay-jäsenmaksuja saadakseen turvaa työttömyyden varalle sekä tarvittaessa neuvontaa ja lakiapua.
10.06.2014 07:31
SAK

Vaikuttaakin siltä että Sari Sairaanhoitaja ja Ripa Rakennusmies on unohdettu, kun Kokoomus haluaa nyt leikata palkansaajien nettopalkkaa. Näin käy mikäli Kokoomuksen puoluekokousaloitteet työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistamisesta menevät läpi. Kokoomuksen puoluehallitus esittää aloitteiden hyväksymistä. Ay-jäsenmaksun verovähennysoikeuden poistaminen koskettaa varsin kattavasti suomalaisia palkansaajia ja myös kokoomuksen äänestäjiä. Asia on varmasti esillä seuraavissa hallitusneuvotteluissa.

Yleinen työttömyyskassa YTK taas mainosti jäsenyyttään hyvänä lahjana valmistuville nuorille. Mainonta oli hieman harhaanjohtavaa, mikä varmaan oli tarkoituskin.

Paremman ja tuhdimman lahjapaketin työelämän aloittavalle voivat kuitenkin paketoida ammattiliitot. Jäsenmaksulla nuori saa paitsi työttömyysturvan niin tarvittaessa myös neuvontaa ja lakiapua ongelmatilanteissa. Eikä työpaikan luottamusmiehen tukeakaan osana pakettia voi aliarvioida. Jos vaikka joku sukulainen, mummi tai kummi lupaisi maksaa ensimmäisen vuoden ammattiliiton jäsenmaksut, niin se olisi oivallinen lahja työssä aloittavalle nuorelle.

Yhteiskunnallinen ilmapiiri ei vaikuta kovin suosiolliselta ay-liikkeelle. Yksilöllisiä ratkaisuja ihannoidaan, mutta siinä palkansaaja jää helposti yksin. Kuitenkin heikommassa työmarkkina-asemassa olevat tarvitsevat edelleen puolustajansa.

Niinpä haastan luottamusmiehet tarjoamaan jokaiselle työuransa aloittavalle ja kesätyöntekijälle liiton jäsenyyttä. Nuori ymmärtää jäsenyytensä merkityksen viimeistään siinä vaiheessa kun joutuu peräämään palkkasaataviaan tai jää pätkätyön jälkeen työttömäksi.

Aino Pietarinen